آفتاب
/صدقت؛ اعتماد و اعتبار/

خبرنگار فیگارو: باید اختلافاتمان با ایران را حل کنیم/ در یمن موضع فرانسه مانند عربستان است

خبرنگار فیگارو: باید اختلافاتمان با ایران را حل کنیم/ در یمن موضع فرانسه مانند عربستان است

خبرنگار و تحلیلگر روزنامه فرانسوی فیگارو طی سخنرانی خود در بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات به تشریح روابط پاریس- تهران و مسائل منطقه‌ای پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ژرژ مالبرونو، خبرنگار و تحلیلگر روزنامه فرانسوی لوفیگارو در سخنرانی خود در غرفه رسانه‌های بین‌المللی بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات به روابط کشورش با تهران پرداخت و با اشاره به توافق هسته‌ای اخیر بین تهران و 1+5 عنوان کرد: این توافق در آینده و پس از اجرایی شدن، رابطه ایران و اروپا را دگرگون خواهد کرد و چشم‌انداز جدیدی را در مقابل کشورهای اروپایی خواهد گشود.

مالبرونو روابط ایران و فرانسه را روابطی پرفراز و نشیب توصیف کرد و در زیاده‌روی‌های سیاستمداران کشورش در روابط با ایران به ویژه در جنگ ایران و عراق تاکید کرد.

وی از مساله هسته‌ای، حمایت ایران از حزب‌الله و مسائل حقوق بشری به عنوان موانع اصلی روابط بین دو کشور یاد و نسبت به بهبود روابط دو کشور در سایه توافق هسته‌ای ابراز امیدواری کرد.

خبرنگار روزنامه لوفیگارو تاکید کرد: این توافق می‌تواند منجر به همکاری اروپا و ایران در مسائل منطقه‌ای چون مبارزه با تروریسم شود.

وی در ادامه سخنانش حفظ منافع اسرائیل، حفظ منافع متحدان عرب و همکاری اقتصادی با آنها را از علل مخالفت کشورش در قبال پرونده هسته‌ای ایران دانست.

مالبرونو علاوه بر پرونده هسته‌ای از مسائل منطقه‌ای چون یمن و سوریه به عنوان نقاط اختلاف بین ایران، اروپا و کشورهای عربی یاد و تاکید کرد: اگر بخواهیم توافق اخیر به نتیجه برسد باید اختلافاتمان را در مسائل منطقه‌ای چون یمن، عراق و سوریه حل کنیم.

این تحلیلگر فرانسوی ادامه داد: اکنون روابط فرانسه و عربستان مورد تردید قرار گرفته چراکه ریاض به بسیاری از وعده‌های اقتصادی خود عمل نکرده است و برخی سیاستمداران فرانسوی به این نتیجه رسیده‌اند که بازار ایران را به عنوان بازاری جدید با پتانسیل‌های فراوان جایگزین بازار کشورهای عربی چون عربستان سعودی کنند.

وی در ادامه سخنانش از سوریه به عنوان یکی از نقاط اختلاف نه تنها بین ایران و فرانسه بلکه بین کشورهای اروپایی یاد کرد: فرانسه معتقد است بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه باید کشور را ترک کند اما در موضعی شدیدتر نسبت به سایر کشورهای اروپایی تاکید می‌کند برای برکناری اسد از قدرت باید یک چهارچوب زمانی تعیین شود.

مالبرونو افزود: این در حالی است که ایران معتقد است برای مقابله با تروریست‌ها و افراطی‌ها در منطقه به شدت به اسد نیاز است.

این اقتصاددان فرانسوی با این حال در نرم شدن مواضع فرانسه در قبال سوریه و حضور ایران در حل بحران این کشور تاکید کرد: تا قبل از امضا توافق هسته‌ای پاریس معتقد بود ایران بخشی از مشکل است و نه از بخشی از راه‌حل اما حالا حضور ایران برای حل بحران دمشق را قطعی می‌داند.

روزنامه‌نگار روزنامه لوفیگارو در ادامه درباره حضور نظامی فرانسه در خاورمیانه سخن گفت: پاریس از ماه سپتامبر در حملات علیه داعش در عراق هرچند کمتر از سایرین اما مشارکت داشت. با این حال حاضر به حضور در سوریه نشد چراکه موضع خود را اینچنین اعلام می‌کرد "نه بشار نه داعش." فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه اخیراً و پس از ورود نظامی مسکو به سوریه تصمیم گرفت که در حملات هوایی علیه داعش در سوریه نیز مشارکت کند.

مالبرونو موضع رسمی کشورش در قبال مساله سوریه را اینچنین توصیف کرد: موضع رسمی فرانسه در نهایت این است که به هر نحوی مانع از بازگشت فرانسوی‌هایی شود که اکنون در عراق و سوریه هستند. این مساله نشان می‌دهد که پاریس در نهایت به نگاهی واقعگرایانه نسبت به سوریه دست پیدا کرده است.

این تحلیلگر فرانسوی در ادامه سخنانش در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات از نشست وین به عنوان رویدادی قابل تامل یاد کرد و چندین نکته بیانیه نهایی آن را که بیانگر توافق کشورها بر اصولی در قبال سوریه هستند حائز اهمیت دانست.

به اعتقاد مالبرونو حفظ ساختارهای سیاسی و نظامی، حفظ تمامیت ارضی سوریه و برگزاری انتخابات با حضور پناهندگان سوری از اصولی هستند که کشورهای حاضر در نشست وین بر آن توافق دارند.

وی از حضور یا عدم حضور بشار اسد در آینده سوریه به عنوان تنها محل اختلاف بین کشورها یاد کرد.

مالبرونو از تداوم روند مذاکره و همچنین نبرد با داعش و النصره به عنوان مسائل مهم در مساله سوریه یاد کرد اما موضع کشورش در قبال واکنش سنی‌ها به دولت اسد را اینچنین شرح داد: اختلاف فرانسه در این مساله است که حضور بشار اسد در سوریه با جمعیتی 70 درصدی سنی موجب عصبانیت سنی‌ها و تداوم خشونت‌ها در این کشور خواهد شد.

وی اذعان کرد که کشورش در این مساله با بسیاری از کشورهای اروپایی چون آلمان و اسپانیا که اولویت را در مبارزه با افراط‌گرایی می‌دانند، اختلاف دارد.

این تحلیلگر فرانسوی از حمایت ایران از حزب‌الله و مساله یمن به عنوان دیگر مسائل محل اختلاف بین ایران، کشورهای اروپایی و کشورهای عربی یاد و عنوان کرد که در اکثر این مسائل فرانسه موضعی مشابه موضع عربستان دارد.

وی درباره موضع فرانسه در یمن با اشاره به حمایت پاریس از ریاض تنها عنوان کرد: موضع فرانسه در یمن مانند عربستان است هرچند که پاریس به این مساله معترف است که ریاض در یمن زیاده‌روی کرده و وارد جنگی شده که نتیجه‌ای ندارد و حتی منجر به پیشروی القاعده در این منطقه شده است.

انتهای پیام

کد N1023864

وبگردی