آفتاب

انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی آفریقای مرکزی اواخر دسامبر برگزار می‌شود

انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی آفریقای مرکزی اواخر دسامبر برگزار می‌شود

کمیسیون ملی انتخابات جمهوری آفریقای مرکزی اعلام کرد، قرار است 27 دسامبر سال جاری میلادی (ششم دی) انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در این کشور برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیش از این انتخابات، در تاریخ 13 دسامبر سال جاری میلادی (22 آذر) رفراندومی در خصوص قانون اساسی جدید پیشنهاد شده برگزار می‌شود که براساس آن روسای جمهور آتی جمهوری آفریقای مرکزی اجازه دارند تنها دو دوره پنج ساله زمام امور کشور را به دست داشته باشد.

در صورتی که هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات نتوانند پیروزی قاطع را به دست آورند، دور دوم انتخابات 31 ژانویه سال 2016 برگزار خواهد شد. البته هنوز دستور ریاست‌جمهوری برای تایید این تاریخ‌ها صادر نشده است.

جامعه بین‌الملل به رهبری فرانسه مقامات جمهوری آفریقای مرکزی را برای سازماندهی رفراندومی حول محور قانون اساسی و انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در سال جاری میلادی با هدف پایان دادن به یک دوره دو ساله پرآشوب در این کشور تحت فشار گذاشته‌اند.

اما وقوع ناآرامی‌های جدید در بانگوئی، پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی به لغو انتخابات که برای تاریخ 18 اکتبر (7 آبان‌) برنامه‌ریزی شده بود، منجر شد.

پس از آنکه فرانسوا بوزیزه، رئیس‌جمهور آفریقای مرکزی در جریان کودتایی در مارس 2013 میلادی سرنگون شد، این کشور که فقیرترین و بی‌ثبات‌ترین کشور در قاره آفریقا محسوب می‌شود، گرفتار آشوب و ناآرامی شد.

پارلمان آفریقای مرکزی در ژانویه سال 2014 میلادی کاترین سامبا- پانزا را به عنوان رئیس‌جمهور انتقالی این کشور تا زمان برگزاری انتخابات منصوب کرد.

این اطلاعیه جدید همزمان با درگیری‌های جدید در بانگوئی میان مسلمانان و اعضای یک گروه شبه‌نظامی مسیحی منتشر شد.

در همین حال ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه اوایل روز دوشنبه گفت: آفریقای مرکزی در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند دور نخست انتخابات را پیش از پایان سال جاری و دور دوم آن را اوایل سال آتی میلادی برگزار کند.

وی افزود: در حقیقت نزدیک شدن به تاریخ انتخابات منجر به تنش‌های گسترده‌ای می‌شود چراکه برخی در این کشور نمی‌خواهند انتخابات برگزار شود.

انتهای پیام

کد N1023801

وبگردی