آفتاب

پنتاگون لیست زندان‌های جایگزین گوآنتانامو را اعلام می‌کند

پنتاگون لیست زندان‌های جایگزین گوآنتانامو را اعلام می‌کند

به‌رغم مقاومت شدید قانونگذاران کنگره آمریکا در مقابل خواسته اوباما برای تعطیلی گوآنتانامو، وزارت دفاع آمریکا به‌زودی طرحی را اعلام می‌کند که شامل جزئیات نحوه بستن زندان گوآنتانامو در خلیج کوبا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این طرح شامل چهار بخش است؛ اول جزئیات زندان‌های جایگزین گوآنتانامو را اعلام می‌کند که شامل "مرکز تادیبی سنتنیل" در ایالت کلورادو می‌شود. تیم کوچکی از پنتاگون چندین زندان از جمله زندان نیروی دریایی در کارولینای جنوبی و مجتمع اصلاحی فدرال در فلورانس ایالت کلورادو را بررسی کرده‌اند. همچنین دو زندان دیگر در کانزاس مورد بررسی مقام‌های پنتاگون قرار گرفته است.

اوباما که از زمان روی کار آمدن در سال 2008 وعده تعطیلی گوآنتانامو را داده بود، به این مرکز به چشم سمبل سوء استفاده از زندانیان و بازداشت بدون تفهیم اتهامی می‌نگرد که از جورج بوش به ارث رسیده است. مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته به اتفاق آراء یک لایحه دفاعی را تصویب کرد که براساس تدابیر بستن گوآنتانامو پیش از رفتن اوباما در سال 2017 با مانع مواجه می‌شود. انتظار می‌رود که سنا هم آن را امروز سه‌شنبه تصویب کند.

قانونگذاران جنگ‌طلب جمهوری‌خواه از این مساله خشمگین هستند که اوباما احتمالا از حکم اجرایی برای بستن گوآنتانامو استفاده کرده و زندانیان را وارد خاک آمریکا کند. حزب جمهوری‌خواه تلاش کرده تا از این موضوع در کمپین انتخابات ریاست جمهوری 2016 استفاده کند.

سخنگوی پنتاگون اعلام نکرد که دقیقا چه زمانی طرح مذکور تسلیم کنگره می‌شود. هم‌اکنون 112 زندانی دیگر در گوآنتانامو هستند که 53 تن از آنان واجد شرایط انتقال محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

کد N1023791

وبگردی