آفتاب

هند به دنبال خرید پهپادهای پیشرفته از آمریکا

هند به دنبال خرید پهپادهای پیشرفته از آمریکا

هند قصد دارد یکی از اولین کشورهایی باشد که پهپادهای مسلح "پردیتور اَونجر" را از آمریکا می‌خرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از پایگاه شبکه بلومبرگ، در صورتی که هند به این پهپادها دست پیدا کند می‌تواند هر نقطه از خاک پاکستان را با آنها هدف قرار دهد.

این پهپادهای تولید شده توسط شرکت "جنرال اتومیکس ایرونوتیکال سیستمز" از جمله هواپیماهای کشنده سریع در جهان هستند. هند با این پهپادها می تواند شبه نظامیان را در سراسر پاکستان هدف قرار دهد و در عین حال از آنها به عنوان یک گزینه راهبردی در مناقشه های مرزی با چین استفاده کند.

در صورت تصویب فروش این پهپادها توسط آمریکا به هند این نشانه دیگری از گسترش روابط دفاعی میان واشنگتن ودهلی نو خواهد بود. هند دومین خریدار بزرگ سلاح های آمریکا در سال 2014 بوده در حالی که پنج سال قبل از آن عملا هیچ سلاحی از آمریکا نمی خرید. پهپادهای پردیتور اونجر همچنین می توانند تغییری کوچک اما مهم در توازن راهبردی در منطقه ای که در آن سه قدرت هسته‌ای و 40 درصد جمعیت جهان هستند صورت دهد.

سایمون ویزمان، محقق اندیشکده پژوهش صلح بین‌الملل استکهلم که بر تبادلات تسلیحاتی در جهان نظارت دارد گفت: مشاهده این که روابط آمریکا وهند انقدر سریع توسعه پیدا کرده شگفت آور است.

فروش این نوع پهپاد به هند با موانع خاص خودش روبرو است. قبل از آن که هند بتواند به این پهپادها دست پیدا کند باید عضو گروه موسوم به "تکنولوژی موشکی" شود. این گروه 34 کشوری دارای قوانینی مشترک برای صادرات سیستمهای تسلیحاتی است. در تاریخ 9 اکتبر نشست سالانه این گروه در حالی به پایان رسید که هند به عنوان عضو آن معرفی نشد. بعد از آن که هند عضو این گروه شود، وزارت امور خارجه آمریکا باید فروش پهپادهای مذکور به هند را تصویب کند و بعد به منظور بررسی آن به کنگره اطلاع دهد.

انتهای پیام

کد N1023756

وبگردی