آفتاب

وقتی دیوارها قدرت خود را به رخ می‌کشند

وقتی دیوارها قدرت خود را به رخ می‌کشند

۲۶ سال پیش دیوار برلین فرو ریخت؛ دیواری که دو آلمان را از هم جدا کرده بود. حال به دلیل شمار بالای پناهجویان در اروپا بحث بر سر ایجاد "حصارهای حفاظتی" بالا گرفته است. اما تاریخ مصرف این دیوارها چقدر است و آیا این دیوارها درنهایت در برابر عزم و اراده انسانی در هم نمی‌ریزند؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شبکه خبری دویچه وله مروری تصویری دارد بر حصارهای عظیم در جهان.

بسته شدن مرزها در مجارستان

مجارستان

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، و دولتش برای مهار موج پناهجویان دست به ایجاد حصاری در مرز این کشور با کرواسی زدند که عضو اتحادیه اروپاست. البته مجارستان خود نیز در اتحادیه اروپا و نیز پیمان شنگن عضویت دارد که هدف آن رفع کنترل‌های مرزی بوده است. اکثر پناهجویانی که در مسیر بالکان غربی در حرکت ‌هستند، می‌کوشند خود را از خاک یونان و از طریق کشورهای اروپای شرقی به آلمان و اتریش برسانند.

ملیله

ملیله

ملیله یک محصوره برون‌مرزی اسپانیاست که در کرانه مدیترانه‌ای مراکش در شمال آفریقا قرار دارد و از لحاظ حفاظت مرزی از مدرن‌ترین تجهیزات و امکانات در جهان برخوردار است. دیواری ۱۰ کیلومتری به بلندی ۶ متر این شهر را از مراکش جدا می‌کند و مانع ورود پناهجویان از آفریقا می‌شود. سیم‌های خاردار مخصوص، دوربین‌های مادون قرمز حرارتی، سنسورهایی که در برابر حرکت و صدا واکنش نشان می‌دهند، از جمله این تجهیزاتند.

"خط سبز"

خط سبز

"خط سبزی" که جزیره قبرس را قسمت می‌کند، از حصارها‌ی مجهز به سیم خاردار، برج‌های مراقبت و در بخش‌هایی از دیوارهای بتونی تشکیل شده است. این حصار ۱۸۰ کیلومتری مرزی است که قبرس شمالی (تحت نفوذ ترکیه) و قسمت جنوبی این جزیره را که تحت نفوذ یونان است، از یکدیگر جدا می‌کند. نیکوزیا، پایتخت قبرس نیز به دو نیمه‌ شمالی و جنوبی قسمت شده و بعد از فروپاشی دیوار برلین تنها پایتختی است که از دو بخش تشکیل شده است.

"حصار تورتیا"، دیوار مرزی آمریکا و مکزیک

حصار تورتیا

نزدیک به ۲۰ هزار پلیس و مأمور گشت مرزی ایالات متحده آمریکا مرز ۱۱۲۶ کیلومتری میان این کشور و مکزیک را ۲۴ ساعته تحت نظارت و کنترل خود دارند. افزون بر دیواری بلند، دوربین‌های مادون قرمز حرارتی، سنسورهایی که در برابر حرکت و صدا واکنش نشان می‌دهند و همچنین پهپاد از تجهیزاتی هستند که برای جلوگیری از مهاجران غیرقانونی و همچنین قاچاق مواد مخدر به کار گرفته شده‌اند.

"دیوار حائل"

دیوار حائل

در مرز و حصار بین سرزمین‌های اشغالی و مناطق فلسطینی‌نشین تنها گذرگاه‌های مرزی معدوی وجود دارد. اگر چه اسرائیل کوشیده که با این حصار و سیم‌های خاردار مانع فلسطینی‌ها شود، اما فلسطینیان ساکن نوار غزه همواره موفق می‌شوند از طریق حفر تونل این حصار را پشت سر گذارند .

دیوار دو کره

مرز دو کره

محوطه مرزی میان کره‌ جنوبی و کره شمالی از لحاظ نظارت و استحکام در جهان کم‌نظیر است. در مرز ۲۴۸ کیلومتری بین دو کره بیش از یک میلیون مین کارگذاری شده است. در امتداد هر دو طرف مرز منطقه‌ای حائل و "غیرنظامی" به پهنای ۲ کیلومتر در نظر گرفته شده که قدم گذاشتن به آن ممنوع است. این دیوار و منطقه‌ی مرزی پس از پایان جنگ سه ساله‌ی کره در سال ۱۹۵۳ ایجاد شد.

"دیوارهای صلح"

دیوار صلح

در مجموع ۴۸ دیوار صلح محله‌های کاتولیک و پروتستان در ایرلند شمالی را از یکدیگر جدا می‌کنند. در بلفاست، پایتخت ایرلند شمالی، حصاری مرزی به ارتفاع هفت متر وجود دارد که از آجر، بتون، سیم‌های خاردار و تور‌های فلزی ساخته شده است. در این حصار راه‌هایی برای رفت و آمد عابران و همچنین خودروها منظور شده که شب‌ها بسته می‌شوند.

"دیواری حفاظتی"

دیوار امنیتی

طولانی‌ترین دیوار مرزی میان هند و بنگلادش برپاست. هند می‌کوشد با ایجاد حصار‌های خاردار در امتداد ۴ هزار کیلومتر مرز مشترک خود با بنگلادش جلوی ورود عاملان سوءقصدهای تروریستی را بگیرد. سیم‌های خاردار به برق متصل هستند و حدود ۵۰ هزار سرباز هندی نیز کنترل و نظارت بر مرز این کشور را برعهده دارند.

دیوار برلین، سمبل جدایی

دیوار برلین

دیوار برلین به عنوان یکی از سمبل‌های جدایی دو کشور به صفحه‌های تاریخ پیوست. این دیوار پس از پایان جنگ سرد در روز ۹ نوامبر ۲۰۱۱ فرو ریخت و در نهایت نتوانست جلوی وحدت تاریخی دو آلمان را بگیرد.

انتهای پیام

کد N1023626

وبگردی