آفتاب

هشدار عفو بین‌الملل نسبت به شمار بالای اعدام‌ها در عربستان

هشدار عفو بین‌الملل نسبت به شمار بالای اعدام‌ها در عربستان

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی نسبت به افزایش شدید شمار اعدام‌ها در عربستان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه اعلام کرد عربستان سعودی در سال جاری تاکنون دست‌کم 151 نفر را اعدام کرده است که بیشترین شمار اعدام در این کشور از سال 1995 به شمار می‌رود و بسیار بالاتر از تعداد اعدام‌ها طی چند سال اخیر در عربستان است که به ندرت از 90 مورد فراتر می‌رود.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین الملل، در بیانیه این سازمان آمده است: عربستان در میان پنج کشوری قرار دارد که بیشترین اعدام‌ها در آن‌ها انجام می شود. عربستان سعودی سال 2014 سومین کشوری بود که بالاترین تعداد اعدام‌ها را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داد و پس از آن نیز عراق و آمریکا قرار داشتند.

عفو بین‌الملل ماه ژوئیه اعلام کرد این کشورها که چین در راس آن‌ها قرار دارد در شش ماه نخست سال 2015 بیشترین تعداد زندانیان را اعدام کرده‌اند.

در بیانیه عفو بین الملل آمده است آخرین باری که عربستان سعودی بیش از 150 نفر را طی یک سال اعدام کرده بود سال 1995 بود که 192 نفر را به مجازات اعدام رساند.

تحلیلگران سیاسی می گویند افزایش اعدام ها در عربستان ممکن است واکنشی تند به جنگ‌ها و ناآرامی های سیاسی در منطقه باشد.

جیمز لینچ معاون رییس عفو بین‌الملل در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: به نظر می‌آید مقامات عربستانی مایل به ادامه اجرای این مجازات باشند که در سال جاری تاکنون منجر به مرگ 151 تن شده است.

بر اساس این گزارش، 63 تن از اعدامیان به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر به مجازات رسیده‌اند که 45 نفر از آن‌ها خارجی بوده‌اند. در مجموع شمار اتباع خارجی که در سال جاری در عربستان اعدام شده‌اند به 71 تن می‌رسد.

به گزارش ایسنا، عربستان در هفته جاری سه ایرانی را نیز به بهانه مواد مخدر اعدام کرد که در این خصوص مقامات وزارت خارجه این اقدام را محکوم کردند.

انتهای پیام

کد N1023447

وبگردی