آفتاب

مقام روسی: قرارداد تحویل اس 300 به ایران نهایی شد

مقام روسی: قرارداد تحویل اس 300 به ایران نهایی شد

واحد مرکزی خبر نوشت: آسوشیتدپرس در گزارشی از مسکو به قلم ولادیمیر ایساچنکو نوشت:

رئیس یک شرکت صنعتی دولتی در روسیه روز دوشنبه گفت روسیه قرارداد تحویل سامانه های موشکی ضد هوایی پیشرفته به ایران را نهایی کرده است.

سرگئی چمزوف Sergei Chemezov رئیس شرکت فناوری های روسی که یک شرکت سهامی با مشارکت شرکت تجارت تسلیحات « روسوبرونواکسپورت Rosoboronexport » است در سفر به دبی اعلام کرد قرارداد با ایران در ارتباط با سامانه های موشکی اس 300 وارد مرحله اجرایی شده است.

روسیه سال 2010 قراداد فروش سامانه های موشکی پیشرفته اس 300 را به ایران متوقف کرد و این تصمیم را با تحریم های سازمان ملل متحد مرتبط دانست.

اما ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اوایل امسال پس از توافق ایران با شش قدرت جهان درمورد محدود شدن برنامه هسته ای این کشور در ازای کاهش تحریم های بین المللی علیه آن ، این تعلیق را لغو کرد.

چمزوف افزود مسکو انتظار دارد زمانی که نخستین بخش از این قرارداد اجرا شد ، تهران کیفرخواست خود را در دادگاهی در ژنو پس بگیرد. ایران به علت اقدام روسیه به تعلیق این موافقتنامه درخواست خسارت کرده بود.

وی به این مسئله اشاره نکرد که روسیه چه نوع از این سامانه موشکی را در اختیار ایران قرار خواهد داد و این سامانه چه زمانی به ایران تحویل داده می شود.
مقامات روسی می گویند مدلی از سامانه اس 300 که روسیه قرار بود براساس قرارداد سال 2007 به ایران تحویل دهد دیگر تولید نمی شود و نمونه ای بهینه سازی شده را به ایران پیشنهاد کرده است.

این سامانه موشکی نگرانی هایی را برای اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه و همچنین آمریکا به وجود آورده است.
آریه هرزوگ Arieh Herzog رئیس سابق برنامه دفاع موشکی اسرائیل گفت پیش بینی نمی شود تحویل این سامانه موشکی به ایران باعث به راه افتادن رقابت تسلیحاتی در منطقه شود و تا آنجایی که به اسرائیل مربوط می شود ، تاثیر اصلی آن دشوار شدن هرگونه حمله احتمالی اسرائیل علیه ایران است.

وی افزود :« ماهیت استقرار این سامانه موشکی در ایران تدافعی و تلاش برای مقابله با توانایی نیروی هوایی ما برای عملیات در آنجاست.»
هرزوگ تصریح کرد :« تغییر قابل توجهی در توانایی دفاعی آنها به وجود خواهد آمد و این مسئله فضایی مناسب را برای هرگونه عملیات نیروی هوایی ما به وجود نخواهد آورد.»

وی افزود نگرانی دیگر اسرائیل این است که اگر این سامانه در سوریه متحد ایران مستقر شود ، این سامانه های قدرتمند ممکن است به دست گروه دولت اسلامی ( گروه تکفیری صهیونیستی داعش) بیفتد.
مسکو تاکید کرده است سامانه های اس 300 یک سامانه صرفا تدافعی است و نمی تواند امنیت اسرائیل یا هر کشوری را در خاورمیانه به خطر اندازد.

5252

کد N1023319

وبگردی