آفتاب
نشست تحولات ژئوپولتیک جهان سال 2015

میشل فوشه: اقدام روسیه در قبال سوریه مشروع و ضروری بود

میشل فوشه: اقدام روسیه در قبال سوریه مشروع و ضروری بود

یک استاد برجسته ژئوپولتیک فرانسه گفت: با توجه به این‌که روسیه از سالیان گذشته در سوریه حضوری فعال داشته است و منافعی مشترکی بین دو کشور وجود دارد قطعا می‌تواند در روند گفت‌وگوها بین طرف‌های سوری مثبت عمل کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میشل فوشه در نشست تحولات ژئوپولتیک جهان در سال 2015 که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه تجزیه احتمالی عراق، یمن و سوریه چه پیامدهایی در عرصه ژئوپولتیک منطقه به دنبال خواهد داشت؟ گفت: من با بحث تجزیه کاملا مخالف هستم و به عقیده من مطرح شدن بحث تجزیه در این کشورها ناشی از تضعیف قدرت‌ها در منطقه است.

وی با بیان اینکه عراق ساختاری پیچیده دارد خاطرنشان کرد: این کشور از شرق با سوریه و از غرب با ایران ارتباط دارد و شاهد پیچیدگی‌های زیادی در این کشور هستیم از جمله اینکه اکثریت عراق شیعیان هستند ولی سنی‌ها گروهی هستند که قدرت را در این کشور از دست داده‌اند و همین امر تقابلی را در بین دو گروه شیعه و سنی در این کشور ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برخلاف عراق 65 درصد سوریه اهل تسنن هستند. از سوی دیگر نباید بحث کردها را از یاد برد چرا که کردها در شمال از کمک‌های خارجی و حمایت‌های برخی قدرت‌ها برخوردار هستند. همچنین به عقیده من کردها ظرفیت گرفتن موصل را دارند ولی به خاطر اینکه مردم این منطقه سنی مذهب هستند با مشکلاتی روبرو خواهند شد. به همین دلیل فعلا دست به این کار نزدند.

این استاد برجسته ژئوپولتیک گفت: فرانسه معتقد است باید تمرکز زدایی در عراق از بین برود و برخی استان‌ها مثل کردستان عراق خودمختار شوند ولی من کاملا با تجزیه کشورها مخالف هستم. چرا که شاهد تشکیل ائتلاف‌های عجیب و غریبی در منطقه هستیم. از سوی دیگر کشورهای عربی همانند گذشته رهبری ملی ندارند.

فوشه با اشاره به اینکه مصر در گذشته در میان کشورهای عرب از محوریت خاصی برخوردار بود افزود: امروز مصر دیگر از این محوریت برخوردار نیست هرچند که من این بحث را با وزیر خارجه این کشور مطرح کردم و آن‌ها از آن استقبال کردند.

به گزارش ایسنا، فوشه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که برخلاف آنچه تصور می‌شود این خود کشورها هستند که خواهان حضور آمریکا در منطقه یا در سرزمین‌هایشان می‌شوند.

وی ادامه داد:‌ برای مثال برخی از کشورهای اروپایی برای برقراری امنیت خود تمایلی ندارند که دست به اقدامی جدی بزنند و می‌خواهند که نیروهای خود را در کشورشان مستقر کنند. همچنین امارات نیز برای مقابله با ایران از آمریکا خواست که نیروهای خود را در کشورش مستقر کند ولی با توجه به اینکه آمریکا دولت ایران را جدی‌تر می‌داند و منافع استراتژیک‌اش را با ایران در عراق و سوریه مهم تلقی می‌کند به خواست امارات توجه نکرد.

وی گفت: از سوی دیگر یکی از قدرت‌های بزرگ کنونی در آسیا چین است که در عین اینکه با آمریکا همکاری دارد با یکدیگر در تقابل نیز هستند چرا که از یک سو معتبرترین کمپانی‌های آمریکا در چین هستند و از سوی دیگر سرمایه گذاران چینی هم پول‌های خود را در آمریکا سرمایه گذاری می‌کنند ولی دو کشور از نظر استراتژیک تقابل دارند و همین روند در رابطه با ایران و فرانسه صدق می‌کند.

این استاد کالج مطالعات جهان وزارت خارجه فرانسه با اشاره به حضور نظامی روسیه در سوریه خاطرنشان کرد: این اقدام روسیه برای همه تعجب آور بود به جز ایران و در حقیقت یک شوک بود ولی از نظر من شوک مثبتی بود.

وی ادامه داد:‌ از آنجا که آمریکا منافع جدی در سوریه ندارد اقدام جدی نیز برای مقابله با گروه‌های تروریستی در این کشور انجام نداده است ولی سوریه از سالیان قبل در سوریه حضور داشته و این حضور به قدری پررنگ بوده است که امروز 20 هزار نفر از اتباع دو کشور روسیه و سوریه با یکدیگر ازدواج کرده‌اند و حدود 100 هزار کودک از ازدواج آن‌ها متولد شده است. از سوی دیگر 4 هزار نفر از روس‌ها در بین گروه‌های تکفیری سوریه حضور دارند و حتی به داعش نیز پیوسته‌اند و همین آمار و ارقام حاکی از قدمت حضور روسیه در سوریه است.

فوشه ادامه داد: از سوی دیگر روسیه خود را منجی منافع مسیحیان در سوریه می‌داند و علاوه بر این‌ها دو کشور اختلاف مرزی چندانی با یکدیگر ندارند. بنابراین روسیه تلاش می‌کند تا از طریق مذاکرات سیاسی راه را برای گفت‌وگوی طرف‌های درگیر در سوریه هموار کند، بنابراین اقدام روسیه در قبال سوریه مشروع بود و ما به حضور روسیه در حوزه سوریه نیاز داریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه امروزه سرمایه گذاران و افراد ثروتمند چه نقشی در ژئوپولتیک جهان ایفا می‌کنند، اظهار کرد: امروز افراد پولدار نقش قابل توجهی دارند. برای مثال در محور غرب داکا به سمت سودان مسیری وجود داشت که مسلمانان داکا که از اسلام به عنوان تکثیرکننده و دینی صلح بخش یاد می‌کردند برای زیارت خانه خدا به سودان می‌رفتند ولی اخیرا وهابیان در همین محور با پول سعودی‌ها و قطری‌ها اقدام به گسترش وهابیت کردند و تلاش می‌کنند تا این افراد صلح‌جو را به سمت وهابیت سوق دهند و از سوی دیگر بنیادهای خصوصی زیادی هم در منطقه فعال هستند که به دنبال گسترش وهابیت در منطقه هستند.

براساس این گزارش در پایان این مراسم از میشل فوشه تقدیر شد.

انتهای پیام

کد N1023064

وبگردی