آفتاب

نهاوندیان:هرگونه همکاری با آمریکا مشروط بر پیشرفت برجام است

نهاوندیان:هرگونه همکاری با آمریکا مشروط بر پیشرفت برجام است

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه همانطور که رهبر معظم انقلاب قبلا گفته اند، توافق هسته ای آزمایشی برای جدیت و صداقت آمریکایی هاست، گفت: هر گونه همکاری احتمالی مشروط بر این است که ببینیم این توافق چطور پیش می رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمد نهاوندیان در گفت و گو با روزنامه اسپانیایی 'ال پائیس' و در پاسخ به سوالی در مورد شعار مرگ بر آمریکا در راهپیمایی 13 آبان، گفت: اگر بروید و با مردم ما صحبت کنید و بپرسید که آیا خواستار مرگ برای مردم آمریکا هستند، پاسخ منفی خواهد بود. معنی و مفهوم این شعار، نشان دادن مخالفت با سیاست های دولت آمریکا است که تاریخ بلند دشمنی با ایران دارد.

نهاوندیان اظهارداشت: وقتی که مردم در خیابانها شعار می دهند، کودتای آمریکا علیه دولت مردمی دکتر مصدق در دهه 1950 را در ذهن دارند و این را به خاطر می آورند که نیروی دریایی آمریکا هواپیمای مسافربری ایرانی را در خلیج فارس سرنگون کرد. این شعارها ابراز مخالفت مردم ایران با اینگونه سیاستهای آمریکا علیه کشورشان طی دهه های اخیر است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: چیزی که باید درست بشود، سیاست خارجی خصمانه دولت آمریکا است و اگر این تغییر در سیاست که برخی از مقامات در آمریکا در مورد آن صحبت کرده اند اتفاق بیافتد، و مردم ایران این تغییر را عملاً ببینند، معلوم است که یک تحول قابل پیش بینی است.

نهاوندیان همچنین در جواب این سوال که 'آیا این خطر وجود دارد که مخالفان برجام در ایران بتوانند توافق هسته ای را از مسیر خود خارج کنند؟'، گفت: مردم ایران مساله هسته ای ومذاکرات را به دقت پیگیری می کنند و گروه های سیاسی مختلف نظرات خود را در این باره می گویند ایران یک جامعه دمکراتیک است، اما همواره نسبت به تعهدات خود وفادار بوده است. توافق برجام نتیجه تصمیم گیری مراجع قانونی نظام است و این پشتوانه ای برای موفقیت آن است.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه 'در طرف ما شکی نیست که این موضوع باید پیش برود'، گفت: البته بخاطر تاریخ بی اعتمادی به آمریکا ، مردم بسیار مراقب این هستند که تک تک جوانب آن را در نظر بگیرند و اطمینان حاصل کنند که طرف مقابل توافق را زیر پا نخواهد گذاشت و به دنبال بهانه برای عمل نکردن به آن نخواهد بود. اگر طرف مقابل جدی و صادق باشد، شکی نیست که ایران هم جدی و صادق خواهد بود.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که «آیا احتمال افزایش سطح همکاری های ایران و آمریکا وجود دارد؟»، گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی قبلا گفته اند، این توافق هسته ای آزمایشی برای جدیت و صداقت است. اگر آنها به توافق و چیزی که گفته اند پایبند باشند، این کار می تواند یک نشانه مثبت باشد. هر گونه همکاری احتمالی مشروط بر این است که ببینیم این توافق چطور پیش می رود.

نهاوندیان افزود: سپس آسان ترین بخشی که می تواند آغاز شود، همکاری های اقتصادی است. همانطور که در برجام توافق شد، لغو تحریم های مربوط به برنامه هسته ای می تواند راه را برای همکاری های بخش خصوصی از جمله در سرمایه گذاری و انتقال فناوری باز کند.

خبرنگار روزنامه اسپانیایی ال پائیس از دکتر نهاوندیان سوال کرد' هفته گذشته دیدیم که کشور شما در وین با عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورها درباره سوریه در حال گفت و گو بود. شما این احتمال را می بینید که سوریه از شرایط جنگ داخلی خارج شود؟'

رییس دفتر رییس جمهوری جواب داد: ما از ابتدا تاکنون گفته ایم که مشکل سوریه راه حل نظامی ندارد. باید روی راه حل سیاسی کارکرد این منطقه ما است. نمی توانیم مشکلات کشورهای همسایه را نادیده بگیریم چرا که این مساله بر روی همه تاثیر می گذارد. آن هم در منطقه ای که ملل آن پیوند های فرهنگی و تاریخی دارند. خارجی ها نمی توانند در مورد آینده سوریه تصمیم بگیرند، این موضوع باید یک راه حل و گفت و گوی سوری-سوری داشته باشد.

وی ادامه داد: اما پیدا است که حمایت دیگر کشورها می تواند در برقراری امنیت کمک کند و تضمینی برای این گفت و گوها باشد. خصوصا باید با این واقعیت تلخ روبرو شویم که تمامی این سلاح ها و حمایت های مالی از این گروه های تروریستی از سوی برخی از کشورهای خاص در اختیار آنها قرار می گیرد. اگر چنین حمایتی متوقف شود، رسیدن به راه حل ساده تر و نزدیک تر خواهد شد.

از دکتر نهاوندیان سوال شد: شما پیش تر در مورد لغو تحریم ها صحبت کردید. همچنین در ایران و آمریکا انتظار زیادی می رود که این توافق عملی بشود. فکر می کنید چقدر طول بکشد که مردم ایران بتوانند نتایج این توافق را ببینند؟

وی گفت: ما مرحله موافقت را پشت سر گذاشته ایم . تمامی طرف ها به صراحت موافقت خود را در مورد برجام اعلام کرده اند. گام های خاصی وجود دارد که هر یک از طرفین قرار است آنها را بردارند. البته بخشی از آن مربوط به اقدامات خاصی است که کشورهای دیگر باید انجام دهند. برای مثال، در موضوع مدرن سازی رآکتور اراک، قرار بود یک سند رسمی وجود داشته باشد که طرف های دیگر آن را امضا کرده باشند که درحال حاضر آماده شده است و قرار است که امضا شود. این کار راه را برای ایران هموار می کند تا گام های خود در اراک را بردارد.

وی اظهارداشت: بنابر این، گام ها آغاز شده است و ما امیدواریم که حدود دو ماه دیگر به مرحله اجرایی برسیم. در این فاصله، تمامی تحریم ها باید برداشته شوند و جامعه کسب و کار در ایران و همکاران تجاری ما در اروپا و دیگر بخش های جهان این را احساس خواهند کرد. البته آنها به اهدافی که برای تغییر رفتار سیاسی دولت ایران داشتند نرسیدند و نتوانستند تجارت بین المللی ایران را متوقف کنند چرا که ایران یک اقتصاد بزرگ است با دسترسی های مختلف، با این وجود، این امر بر روی هزینه داد و ستد ما با دیگر بخش های جهان تاثیر گذاشت.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: در این فصل جدید از ارتباط بین ایران و اقتصادهای خارجی، تاکید ما بر روی جذب سرمایه گذاری و فناوری است. ایران اکنون در موقعیتی است که در زمینه های نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و صنایع مختلف با شرکت های خارجی همکاری کند. سالهای تحریم، اگرچه اقتصاد ایران را متحمل برخی هزینه ها کرد، اما در عین حال شرایط را برای صنایع داخلی مهیا کرد که در آن برخی از صنایع ما بسیار پیشرفت کردند. بنابر این ، ما قطعا در شرایطی هستیم که بتوانیم با شرکت های خارجی همکاری کنیم و جو تجاری و قانونی ما نیز آماده این چنین همکاری ها است.

خبرنگار اسپانیایی پرسید: اخیرا شنیدم که آقای روحانی یک بسته محرک معرفی کرده است. آیا این برای رونق بازار کافی خواهد بود؟ اقتصاد ایران برای دوباره شکوفا شدن چه چیزی نیاز دارد تا به اقتصاد یک کشور 80 میلیونی تبدیل شود؟ '

نهاوندیان پاسخ داد: اگر همین سوال را از مقامات صندوق بین المللی پول بپرسید، در مورد دستاوردهای مقابله با تورم نظر کاملا مساعدی خواهند داشت. کاهش تورم از بیش از 40 درصد به حدود 13 درصد در کمتر از 2 سال یک دستاورد بزرگ است و این یک گام ضروری برای آرامش به اقتصاد است تا آن را قابل پیش بینی کند. برای هرگونه سرمایه گذاری و سنجیدن ممکن ها، باید حداقلی از ثبات داشته باشید تا بتوانید هزینه ها را پیش بینی کنید.

وی اضافه کرد: بنابر این، موفقیت در این زمینه تقریبا صد در صد بوده است. اما در همین حال، ما مراقب نرخ منفی رشد هم بودیم. ما هم تورم و هم رکود داشتیم. حتی در این زمینه، رساندن نرخ رشد منفی 6.8 به مثبت 3 درصد در طول سال گذشته هم یک دستاورد بزرگ بود.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: مصرف کننده فکر می کند که بعد از برداشته شدن تحریم ها شاید بتواند محصول بهتری با قیمت پایین تری بخرد. اکنون این نوع تقاضای بلندمدت تاثیراتی بر روی بازار گذاشته است. ما از این موضوع مطلع هستیم و این بسته محرک قرار است این مشکل را حل کند. ما بسیار امیدواریم که با کمک به صنایع و تحرک از سوی طرف تقاضا، بتوانیم شرایط را در 5 یا 6 ماه آینده مدیریت کنیم و پس از آن زمان، تاثیرات برداشته شدن تحریم ها در بازار احساس خواهد شد. بنابر این بسیار امیدواریم که سال آینده رشد مثبت بیشتری خواهیم داشت.

وی در جواب سوالی درباره' بزرگترین چالشی که در پیش روی دولت است'، گفت:ما یک جمعیت بزرگ داریم. میلیونها فارغ التحصیل داریم که از دانشگاه خارج می شوند. نرخ بیکاری در کشور ما حدود 10 درصد است و ما از نرخ بالای کنونی بیکاری در کشور رضایت نداریم . می خواهیم همه جوانان ما شغل پیدا کنند.

خبرنگار اسپانیایی در واکنش گفت: این نرخ زیادی نیست. ما در اسپانیا نرخ 20 درصدی بیکاری داریم.

نهاوندیان ادامه داد: بله. اما هر کشوری سرعت رشد مختص خودش را دارد و بر اساس برنامه 20 ساله ما، قرار بود 8 درصد رشد داشته باشیم و نرخ بیکاری ما باید در 10 سال گذشته پایینتر می آمد. هنوز به این اهداف نرسیده ایم و ما فکر می کنیم که در 10 سال آینده باید این کمبود را جبران کنیم. بنا بر این ما اهداف اقتصادی زیادی داریم که باید به آنها برسیم.

وی افزود: ما چالش های زیست محیطی هم داریم که خیلی برای ما مهم هستند که به خاطر برخی از سیاستهای غلط و برخی از تغییرات آب و هوایی رخ داده اند. به عنوان مثال ما بسیار نگران دریاچه ارومیه و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ خود هستیم. دولت همچنین پروژه های عظیم و مهمی در دستور کار دارد که برای ما خیلی مهم هستند که از جمله آنها راه آهن است. به همین دلیل است که به دنبال سرمایه گذاری در آن زیرساخت ها هستیم.

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر اینکه 'داشتن بهترین روابط با کشورهای همسایه برای ما در اولویت قرار دارد'، گفت: ما دوست داریم که صلح و سعادت برای همه در منطقه وجود داشته باشد. فکر نمی کنیم که باید فقط نگران زندگی خود باشیم در حالی که برخی از مردم منطقه با فقر و جنگ و تروریسم در خاکشان روبرو هستند.

نهاوندیان همچنین در جواب سوالی درباره حضور شرکتهای اسپانیایی در ایران اظهارداشت: ما در گذشته روابط بسیار خوبی با شرکت های اسپانیایی داشتیم و دورنمای همکاری را بسیار مثبت می بینم.

2727

 

 

کد N1022933

وبگردی