آفتاب

آمریکا کرسی خود در کمیته اجرایی یونسکو را حفظ کرد

آمریکا کرسی خود در کمیته اجرایی یونسکو را حفظ کرد

آمریکا توانست کرسی خود در هیات اجرایی سازمان یونسکو را حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت آمریکا دیگر به تامین بودجه سازمان یونسکو به عنوان آژانس علمی و فرهنگی سازمان ملل نمی‌پردازد و حضور در کمیته اجرایی این آژانس تنها راه پیش‌روی آمریکا برای حفظ قدرت خود در آن بود.

بعد از آن که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بازدید ویژه‌ای از مقر یونسکو واقع در پاریس انجام داد، سوئیس از کاندیداتوری خود برای ورود به کمیته اجرایی این سازمان عقب‌نشینی کرد و با پایان ضرب‌الاجل صبح امروز(دوشنبه) کشور دیگری نتوانست وارد این رقابت شود و راه برای انتخاب مجدد آمریکا در این کمیته هموار شد.‌

بعد از آن که فلسطین در سال 2011 در یونسکو پذیرفته شد آمریکا از پرداخت بودجه برای این سازمان خودداری کرد و انتظار می‌رفت که طرح آمریکا برای تدوام حضور در کمیته اجرایی یونسکو با مقاومت کشورهای دیگر روبرو شود. قوانین آمریکا مشارکت این کشور در سازمان‌های بین‌المللی که فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته‌اند ممنوع کرده اند.

آمریکا در سال 2013 در نتیجه مناقشه‌های مالی در یونسکو رای خود را در کنفرانس عمومی این سازمان از دست داد و بنا بر این داشتن کرسی در کمیته اجرایی تنها ابزار رسمی آمریکا برای اعمال نفوذ در یونسکو است. کمیته اجرایی یونسکو متشکل از 58 کشور عضو است که هر یک دوره چهار ساله دارند. این کمیته مسئول آماده کردن دستور کار یونسکو است و در عین حال مسئولیت اجرای برنامه‌های تصویب شده توسط کنفرانس عمومی یونسکو را نیز بر عهده دارد.

انتهای پیام

کد N1022827

وبگردی