آفتاب

مذاکرات روسیه برای فروش سوخو 35 به امارات

مذاکرات روسیه برای فروش سوخو 35 به امارات

ایرنا نوشت: مقام های روسیه از برنامه این کشور برای فروش جنگنده بمب افکن های سوخو 35 به امارات متحده عربی و مذاکره با این کشور برای نهایی کردن آن خبر دادند که می تواند بیانگر تلاش مسکو برای نفوذ به بازار اختصاصی شرکت های آمریکایی و غربی در منطقه خلیج فارس باشد.

«سرگئی چمزوف» رئیس شرکت ملی «روس تک» با اشاره به حضور گسترده روسیه در نمایشگاه هوایی «ایرشو 2015» امارات، گفت: مسکو در حال مذاکره با مقامات اماراتی برای فروش جنگنده های سوخو 35 است.
این مقام روسی در جمع خبرنگاران افزود: جنگنده های سوخو 35 که در ایرشو 2015 به نمایش در آمده، پیشنهاد ما به امارات است که مذاکرات در باره آن جریان دارد.
پیشتر نیز گزارش هایی از ابراز تمایل امارات برای خرید این هواپیمای جنگی که بهبود یافته نسل قدیمی سوخو 27 است، انتشار یافته بود، هر چند این کشور هنوز موضع رسمی یا تعداد درخواستی را اعلام نکرده است.

ساختار نظامی بیشتر کشورهای منطقه بویژه حوزه خلیج فارس شکل گرفته بر اساس فناوری، تسلیحات و جنگنده بمب افکن های آمریکایی و غربی استوار است که هر ساله میلیاردها دلار هزینه آن می شود و روسیه نتوانسته سهم مهمی از این بازار کسب کند.
عربستان سعودی و امارات متحده عربی سال ٢٠١٤ فقط در بخش سامانه های دفاعی در مجموع ٦ / ٨ میلیارد دلار (بیش از مجموع واردات اقلام دفاعی در کشورهای اروپای غربی) تسلیحات وارد کردند و آمریکا نیز بزرگترین فروشنده در بازار تسلیحات خاورمیانه بوده که سال های ٢٠١٣ و ٢٠١٤ به ترتیب ٦ و ٤ / ٨ میلیارد دلار تسلیحات به کشورهای این منطقه صادر کرده است.

بر اساس گزارش گروه اطلاعاتی نشریه دفاعی جینز دیفنس بریتانیا، سال ٢٠١٤ عربستان سعودی با پیشی گرفتن از هند به بزرگترین واردکننده سلاح و تجهیزات نظامی در جهان تبدیل شد و بیش از ٤ / ٦ میلیارد دلار را صرف خرید اقلام دفاعی کرد که رشدی ٥٤ درصدی نسبت به سال 2013 داشت و بر اساس ارزیابی همین نشریه انتظار می رود این هزینه در سال جاری میلادی به ٨ / ٩ میلیاد دلار برسد.
همچنین به گزارش مؤسسه «بیزینس مانیتور اینترنشنال» (BMI)، هزینه های دفاعی عربستان در بودجه سال ٢٠١٤ این کشور معادل ٦٠ میلیارد دلار بوده و انتظار می رود تا سال ٢٠١٨ به ٧٢ میلیارد دلار برسد.
بر اساس گزارش های انتشار یافته آمریکا با ٧ / ٢٣ میلیارد دلار، روسیه با ١٠ میلیارد دلار، فرانسه با ٩ / ٤ میلیارد دلار، بریتانیا با ١ / ٤ میلیارد دلار و آلمان با ٥ / ٣ میلیارد دلار در صدر فروشندگان تسلیحات در جهان قرار دارند.

52310

کد N1022602

وبگردی