آفتاب
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل:

ایجاد سوله برای مدیریت بحران در سیستان ضروریست

ایجاد سوله برای مدیریت بحران در سیستان ضروریست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: متأسفانه نه تنها در سیستم اداری هیچ پیش‌بینی و هشداری برای موارد بحرانی در نظر گرفته نشده بلکه هیچ مرکزی هم به عنوان مرکز مدیریت بحران به شکل عملیاتی، نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر علی‌اکبر نصیری که در نشست با خبرنگاران و برخی سایت‌های محلی، سخن می‌گفت با بیان اینکه وقتی اتفاقی می‌افتد آشفتگی در مدیریت وجود دارد، اظهار کرد: ما باید توانایی مقابله با بحران‌های ناگهانی را داشته باشیم برای این منظور وجود مدیریت بحران آنهم به صورت عملیاتی در منطقه سیستان که به لحاظ موقعیتی با سایر نقاط متفاوت است، ضروریست.

وی ادامه داد: تخصیص سوله برای مدیریت بحران در منطقه سیستان بسیار ضروریست و در این خصوص بارها با استانداری صحبت شده ولی تا کنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: برای اینکه پس از وقوع حوادث دچار سردرگمی و آشفتگی نشویم باید برای مدیریت بحران برنامه ای جامع داشته باشیم تا به محض وقوع، با برنامه‌های ازپیش تعیین شده به راحتی بتوانیم آن را مدیریت و به سرانجامی خوب برسانیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل همچنین در خصوص برگزاری بزرگ‌ترین مانور عملیاتی غیر نظامی سلامت در بلایا و حوادث غیرمترقبه دانشگاه‌های علوم پزشکی قطب جنوب شرق کشور هم گفت: این مانور از حیث حجم نیروی عملیاتی، مراکز هدایت عملیات بحران(EOC)، مدت زمان اجرا و وسعت منطقه عملیات، بزرگ‌ترین تمرین عملیاتی غیرنظامی کشور است.

نصیری ادامه داد: شرح اصلی مانوردر روز اول براساس زلزله فرضی 6.8 ریشتری در شهرجیرفت که به عنوان مکان اصلی اجرا درنظرگرفته شده و روزدوم مانور اپیدمی ناشی از عوارض زلزله است.

وی افزایش سطح آمادگی و توانمندی واحدهای عملیاتی و ستادی بهداشت و درمان اعزامی به محل مانور، تقویت و ایجاد انسجام پایدار در ساختار فرماندهی، ارزیابی برنامه عملیاتی وجامع، تمرین و ارزیابی عملکرد بهداشت و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی قطب جنوب شرق کشور، فرصت سازی جهت توسعه وبه روزرسانی دانش و تجهیزات تیم‌ها و مواردی ازاین قبیل را ازجمله اهداف این مانور بزرگ عنوان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل تعداد تیمهای شرکت کننده این دانشگاه در مانور عملیاتی غیر نظامی سلامت در بلایا و حوادث غیرمترقبه را شامل 28 تیم واکنش سریع بهداشتی، درمانی و پشتیبانی اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد 12 تیم بهداشتی، 11 تیم درمانی، دو تیم پشتیبانی، یک تیم فرماندهی، یک تیم ارتباطات و یک تیم پشتیبانی دارویی خواهد بود.

دکترنصیری گفت: استعداد هریک از این تیمها از دو تا هشت نفر می باشد و مجموعاً تعداد یکصد و 10 نفر نیروی انسانی شامل شش پزشک، 12 پرستار، 19 تکنیسین فوریت‌های پزشکی، 28 کارشناس و کاردان بهداشتی، 45 راننده و نیروی خدماتی در این مانور شرکت می‌کنند.

وی تعداد خودروهای اعزامی به منطقه مانور را شامل 33 خودروی سبک، چهارخودروی سنگین اعلام کرد و افزود: در این مانور از سوی دانشگاه علوم پزشکی زابل هفت دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N1022577

وبگردی