آفتاب

نوری المالکی: ائتلاف ضد داعش ناکارآمد بوده است/ استقبال از اقدامات ضد تروریستی روسیه

نوری المالکی: ائتلاف ضد داعش ناکارآمد بوده است/ استقبال از اقدامات ضد تروریستی روسیه

نخست‌وزیر سابق عراق، اظهار کرد، ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش به طرزی باورنکردنی در جنگ با این گروه تروریستی غیرموثر عمل کرده و احتمالا دلیلش این است که برخی از اعضای این ائتلاف برای این تروریست‌ها برنامه‌های جداگانه‌ای داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "نوری المالکی"، نخست‌وزیر سابق عراق در مصاحبه با شبکه آر.تی گفت، معتقد است عراق هدف یک دسیسه‌چینی منطقه‌ای قرار گرفته و در خطر تجزیه قرار دارد. وی که سال گذشته میلادی از سمت نخست‌وزیری عراق کنار رفت گفت، دعوت از روسیه برای حمله به داعش در عراق می‌تواند نقش مثبتی در این جنگ داشته باشد.

وی تلاش‌های ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی آمریکا برای مقابله با داعش را "غیرموثر" خوانده و گفت: این کاملا باورنکردنی و غیرقابل پذیرش است که ائتلافی با بیش از 60 کشور که مدرن‌ترین سلاح‌ها و جنگنده‌ها را در اختیار دارد، 14 ماه است که دارد با داعش در عراق می‌جنگد اما داعش همچنان در این کشور حضور دارد.

نخست‌وزیر سابق عراق گفت: تصرف شهر رمادی و همچنین پالایشگاه بیجی به دست داعش که درست بعد از آغاز بمباران مواضع این گروه توسط ائتلاف تحت رهبری آمریکا رخ داد ثابت می‌کند که این ائتلاف تلاش کافی در این جنگ ندارد.

نوری مالکی گفت: برخی از اعضای این ائتلاف راهبردهای خود را دارند که یا به دنبال تداوم موجودیت داعش است یا نابودی این گروه تروریستی. آنها همچنین بررسی می کنند که بعد از نابودی داعش چه اتفاقی خواهد افتاد. من معتقدم آنها فاقد قاطعیت هستند و تلاش دارند محاسبه کنند که چه اتفاقی می‌افتد؛ این که وضعیت در عراق و منطقه چگونه خواهد بود و آیا نقشه به همان شکل باقی می‌ماند؟ یا این که شاید داعش یک ابزار کلیدی برای تغییر وضعیت در عراق و منطقه است؟

وی خاطرنشان کرد: روسیه به عراق پس از سقوط شهر موصل با دادن سلاح کمک کرد و ممکن است با گسترش دادن کمپین هوایی‌اش علیه داعش از سوریه به عراق بیشتر به ما کمک کند. وی گفت که موثر بودن تلاش‌های روسیه در این زمینه ثابت شده است.

نخست‌وزیر سابق عراق اظهار کرد: مشارکت روسیه در سوریه و بمباران شدیدی که علیه داعش انجام می‌دهد جلوی حملات بسیاری از گروه‌های تروریستی را گرفت. این مشارکت آسیب زیادی به تروریست‌ها زده و الهام‌بخش سربازان ارتش سوریه بوده است. اقدامات روسیه همچنین باعث شگفتی ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش شد. روسیه تنها در عرض چند هفته و چند روز توانست حملاتی را علیه مواضع مهم تروریست‌ها در سوریه انجام دهد. ائتلاف بین‌المللی با بیش از 60 کشور که در عرض 14 ماه هیچ دستاوردی در عراق نداشته، اکنون کجاست؟

مالکی اظهار کرد، دولت عراق تا حد زیادی تحت فشارهای آمریکا از دعوت از روسیه برای شرکت در مبارزه با داعش خودداری می‌کند.

وی گفت: اگر کسی موضع قدرتمندی در منطقه داشته باشد و بعد یک کشور دیگر شروع به استفاده از قابلیت‌هایش کند طرف قبلی طبیعتا نگران می‌شود. گمان برده می‌شد که حضور روسیه در منطقه پایان یافته اما اکنون روسیه به جنگ با تروریسم در کنار سوریه و عراق بازگشته است. بروز وضعیتی که در آن باید با شراکت طرفی دیگر تصمیم‌گیری شود در حالی که سابق بر این تصمیم‌ها به شکل یکجانبه گرفته می‌شد می‌تواند برای آمریکا نگران‌کننده باشد.

انتهای پیام

کد N1022360

وبگردی