آفتاب

آیت الله مصباح: برخی دموکراسی را مقدس‌تر از همه مقدسات می‌دانند/اطاعت از ولی فقیه واجب است

آیت الله مصباح: برخی دموکراسی را مقدس‌تر از همه مقدسات می‌دانند/اطاعت از ولی فقیه واجب است

انتخاب نوشت: عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که دلایل متعددی وجود دارد که ولی‌فقیه در زمان غیبت، به عنوان نائب امام عصر (عج) به شمار می‌رود و اطاعت از وی واجب است، گفت: اما عده‌ای خود را به غفلت می‌زنند و دموکراسی را همچون وحی منزل و مقدس‌تر از همه مقدسات می‌دانند.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در ديدار جمعي از مسئولين شوراي حل اختلاف استان کهگيلويه و بويراحمد، با اشاره به اين‌که حق حاکميت بر مردم تنها براي خدا و کساني است که از خداوند اجازه حکومت داشته باشند، اظهار داشت: طبق آيه قرآن، اطاعت از پيامبران هم به اذن خدا واجب است؛ يعني اگر اذن خداوند نباشد، از انبيا هم نمي توان تبعيت و پيروي کرد.

وي با بيان اين‌که اختلاف اصلي شيعه و سني آن است که آيا جانشين پيامبر (ص)، بايد توسط خداوند تعيين شود يا مردم بايد کسي را انتخاب کنند، ادامه داد: شيعه معتقد است که خدا، بعد از پيامبر (ص)، دوازده نفر را به عنوان امام تعيين کرده است، و وظيفه شيعه در زمان غيبت اين است که به ولي فقيه و حاکم شرع رجوع کند.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که دلايل متعددي وجود دارد که ولي‌فقيه در زمان غيبت، به عنوان نائب امام عصر (عج) به شمار مي‌رود و اطاعت از وي واجب است، ادامه داد: اما عده‌اي خود را به غفلت مي‌زنند و دموکراسي را همچون وحي منزل و مقدس‌تر از همه مقدسات مي‌دانند.

وي با اشاره به اين‌که امام (ره) مسئله ولايت‌فقيه را احيا کرد، ادامه داد: در زماني که مردم از يک پاسبان ساده مي‌ترسيدند و خود را مجبور به اطاعت مي‌ديدند، يک روحاني عمامه به سر خطاب به شاه گفت: اگر خلاف احکام اسلامي عمل کني، تو را بيرون خواهم انداخت؛ و چنين کاري را هم کرد.

عضو خبرگان رهبري ادامه داد: از زمان امام حسن (ع) تا امروز، هرگز اين موقعيت فراهم نشده بود که در جامعه اسلامي يک حاکم مشروع در رأس حکومت قرار گيرد، چرا که بني اميه و بني عباس ائمه (ع) را خانه نشين کرده، حق آنان را غصب کردند، و بعد از آن نيز سلاطين جور حکومت کردند؛ اما بعد از 1300 سال که در همه عالم اسلام، يک حکومت مشروع وجود نداشت، خداوند به دست امام (ره) اين حکومت مشروع را به وجود آورد؛ و اين نعمتي است که دست کم در زمان غيبت، به هيچ کشور اسلامي داده نشده است.

آيت الله مصباح يزدي با تأکيد بر لزوم شکر اين نعمت، ادامه داد: در دوران طاغوت، متدينين، پولي که از دولت مي‌گرفتند را حرام دانسته و براي استفاده از آن از مرجع تقليد خودشان اجازه مي‌گرفتند؛ اما امروز همان پست و مقام در نظام اسلامي، نه تنها پولش جايز بلکه خدمت در آن پست، عبادت به شمار مي‌رود؛ همان‌گونه که در زمان شاه، جوانان از خدمت سربازي فرار مي‌کردند، اما بعد از انقلاب، نوجوانان شناسنامه‌هاي خود را دست کاري مي‌کردند که سنشان بيشتر به نظر بيايد و بتوانند به جبهه بروند؛ و اين تفاوت ناشي از نعمت انقلاب اسلامي است.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که خدمت به مردم، آن هم مردم مسلماني که مشکلات زيادي را تحمل کرده و با ايثار و فداکاري نظام خود را حفظ کردند، بهترين کارهاست، ادامه داد: بايد سعي کرد حقوق مردم ادا شود و مشکلاتشان برطرف شود. بسياري از مشکلات، ريشه در برخي آداب و رسوم غلط دارد؛ و چنين مشکلاتي را يک روزه يا به زور نمي توان حل کرد؛ بلکه بايد به تدريج و با محبت و صبر و تفکر، آن‌ها را اصلاح کرد.

1727

 

 

کد N1022305

وبگردی