آفتاب
/صداقت؛ اعتماد و اعتبار/

حاجی دلیگانی: مهار همزمان رکود و تورم نیازمند سیاست الاکلنگی است

حاجی دلیگانی: مهار همزمان رکود و تورم نیازمند سیاست الاکلنگی است

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بهترین راهکار برای مهار همزمان رکود و تورم را اتخاذ سیاست‌های الاکلنگی و نه سیاست های صفر یا صدی دانست و افزود:‌ کاهش یک باره تورم موجب گسترش رکود و حذف یک باره رکود موجب افسار گسیختگی تورم می‌شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران در نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: قبول شرایط رکودی توسط دولت یعنی پذیرش وجود مریضی در اقتصاد؛ این مسأله می‌تواند آغازی برای درمان باشد.

وی افزود: پس از قبول شرایط رکودی راهکارهای خروج از رکود تدبیر و به اجرا در بیاید و بسته سیاستی دولت می تواند آغاز خوبی برای خروج اقتصاد از رکود باشد. اما نباید فراموش کرد که این بسته هرگز توان خروج کامل اقتصاد از این شرایط سخت را ندارد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با رد اتخاذ سیاست صفر یا صدی در حوزه اقتصادی گفت:‌ در حوزه اقتصاد نمی توان سیاست های صفر یا صدی را به اجرا در آورد چرا که دو عامل تورم و رکود نظم اقتصاد را بهم می زند. کاهش یک باره تورم گسترش رکود را در پی دارد و حذف یک باره رکود تورم را افزایش می‌دهد. بنابراین برای تعادل بخشی به این دو فاکتور مهم اقتصادی باید سیاست‌های تعادلی را به هوشمندی تمام به اجرا در آورد.

به اعتقاد این عضو کمیسیون برنامه و بودجه قدرت مانور بودجه های سالانه در سیاستهای پولی و مالی به دلیل افزایش افسار گسیخته بودجه جاری نسبت به بودجه عمرانی کاهش معناداری یافته است و دولت و مجلس نمی توانند برای این معضل بزرگ چاره نهایی بیاندیشد.

انتهای پیام

کد N1022245

وبگردی