آفتاب

فرار کنگره آمریکا از اعطای اختیارات جنگی به اوباما

فرار کنگره آمریکا از اعطای اختیارات جنگی به اوباما

ایسنا نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی عنوان کرد: در نبرد علیه گروه تروریستی داعش، اعضای کنگره آمریکا موضعی سرسختانه علیه افراطگری اتخاذ می‌کنند اما زمانی که بحث رای‌گیری درباره اختیارات جنگی جدید برای مبارزه با شبه‌نظامیان مطرح می‌شود، بسیاری از آنها شانه خالی کرده و ترجیح می‌دهند که باراک اوباما مشغول جنگ باشد.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مداخله نظامی آمریکا در عراق و سوریه به کندی پیشرفت می‌کند و همین فشار بیشتری را به کنگره وارد می‌کند تا با انجام رای‌گیری اختیارات جدیدی را برای استفاده از نیروی نظامی صادر کند. این اولین رای‌گیری درباره اختیارات جنگی طی 13 سال خواهد بود.

سناتور "تیم کین" دموکرات که برای پیشبرد اختیارات جدید در سنا تلاش می‌کند، گفت عدم تمایل به رای‌گیری در کنگره زیاد است و قانونگذاران ترجیح می‌دهند که بدون اعطای مجوز و یا توقف جنگ، سیاست‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را در عراق و سوریه به باد انتقاد بگیرند.

وی افزود: این تفکر تا حدی وجود دارد که اگر رای‌گیری انجام ندهیم، دیگر به لحاظ سیاسی مسوولیتی نداریم و می‌توانیم رئیس‌جمهور را سرزنش کنیم. ما مردم را مجبور می‌کنیم تا در جایی دور از خانه‌شان مستقر شوند و آن وقت اعضای کنگره از رای‌گیری می‌ترسند چون برخی ممکن است آنها را مسوول بدانند.

رای‌گیری سال 2002 که مجوز حمله به عراق را صادر کرد، به لحاظ سیاسی برای بسیاری از قانونگذاران خطرناک بود و امروز سایه آن بر روی کارزار انتخابات ریاست جمهوری 2016 افتاده است. کین گفت: هنوز هم برخی از قانونگذاران به قبرستان آرلینگتون که محل دفن کشته‌شدگان جنگ عراق است می‌روند و می‌گویند که چرا به این کار رای دادم؟

اوباما برای جنگ با داعش به اختیارات کنگره که برای جنگ با القاعده و حمله به عراق به دولت جورج بوش داده شده بود، تکیه دارد. منتقدان می‌گویند که استفاده کاخ سفید از اختیارات پسا 11 سپتامبر کنگره را در بهترین حالت می‌توان یک کشش قانونی محسوب کرد. از اوت 2014 ائتلاف تحت رهبری آمریکا حدود 8000 حمله هوایی در عراق و سوریه انجام داده است. در حال حاضر 3400 پرسنل نظامی آمریکا در عراق مستقر شدند و بیش از چهار میلیارد و 700 میلیون دلار تاکنون برای جنگ علیه داعش صرف شده است. در همین حال تعداد آوارگان داخلی و خارجی افزایش یافته و روسیه نیز وارد جنگ داخلی سوریه شده است.

52261

کد N1022101

وبگردی