آفتاب
به بهانه عدم آمادگی نیروهای افغان؛

ناتو به فکر تمدید حضور در افغانستان افتاده است

ناتو به فکر تمدید حضور در افغانستان افتاده است

اعضای ائتلاف ناتو ادعا می کنند که وخامت شرایط امنیتی در افغانستان تداوم حضور آنها در این کشور را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به بهانه عدم آمادگی نیروهای افغان برای مقابله با تهاجم طالبان از احتمال افزایش طول دوره حضور خود در افغانستان سخن می گویند.

موفقیت طالبان به تصرف کوتاه مدت بخش‌هایی از شهر شمالی «قندوز» که اواخر ماه میلادی سپتامبر ۲۰۱۵ اتفاق افتاد موجب غافلگیری نیروهای ناتو مستقر در افغانستان شده و آنها را به فکر ادامه حضور در این کشور تا زمانی که نیروهای محلی از آمادگی نظامی کافی برخوردار شوند، انداخته است.

به ادعای ژنرال «هانس لوتار دومروس» فرمانده آلمانی عضو ناتو و دومین مقام بلندپایه نیروهای ناتو، ضعف کنترل دولت کابل در بسیاری از عرصه ها برقراری امنیت را با مشکل مواجه ساخته است.

وی در ادامه مدعی شد: عدم تداوم حضور ناتو موجب به گرداب افتادن افغان ها می شود و خطر از هم پاشیدن آنها را در پی خواهد داشت.

در همین راستا قرار است که وزرای کشورهای عضو ناتو در اوایل ماه میلادی آینده (دسامبر) با یکدیگر ملاقات کرده و درباره آینده ماموریت «حمایت قاطع» ناتو که از ماه ژانویه سال میلادی جاری (۲۰۱۵) در قالب آموزش، مشاوره و کمک به دولت کابل و نیروهای امنیتی افغان آغاز شده است، تصمیم گیری کنند.

ناگفته نماند که زمان ماموریت ناتو به طور رسمی پایان یافته اما در عمل تمایل کشورهای عضو به تداوم حضور در این کشور سرنوشت آنها را رقم خواهد زد.

از سویی، مقامات رسمی از احساس ملال و خستگی نیروها در قبال استراتژی اتخاذ شده از ناتو سخن می گویند به ویژه آنکه آمریکا نیز به بهانه بحرانی شدن شرایط امنیتی حاکن بر افغانستان از تمدید حضور نیروهای خود در این کشور تا پایان سال میلادی ۲۰۱۶ خبر داده است.    

در حال حاضر شمار نیروهای ناتو به  کمتر از ۱۴ هزار نفر می رسد اما از هم اکنون برنامه کاهش آنها تا زمان اتخاذ تصمیم نهایی با وقفه مواجه شده است.     

کد N1021991

وبگردی