آفتاب

مدیرسایت الف:توقیف رسانه سخت‌ترین مجازات است/دولت با ارائه لایحه‌ای بگوید قانون مطبوعات راقبول ندارد

مدیرسایت الف:توقیف رسانه سخت‌ترین مجازات است/دولت با ارائه لایحه‌ای بگوید قانون مطبوعات راقبول ندارد

بیژن مقدم پیشنهاد داد که یک نهاد صنفی برآمده از درون رسانه ها جایگزین هیات نظارت بر مطبوعات شود.

مدیر مسئول سابق روزنامه جام جم در گفت و گو با خبرآنلاین درباره سخنان روز گذشته رئیس جمهور در آیین افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات درباره منتقدان دولت اظهار کرد: به نظر من مشکلات ما در حوزه رسانه به دو دلیل به وجود آمده است، یکی مربوط به ساختار قوانین ماست و دیگری مربوط به این است که ما نظارت درون سازمانی نداریم.

این فعال رسانه ای توضیح داد: اگر در مطبوعات، افرادی هستند که در مسیر اشتباهی حرکت می کنند، به دلیل آن است که افراد دیگری در درون رسانه ها نیستند که با نگاهی درونی و فرهنگی به اینها هشدارها و تذکرات لازم را بدهد. مثل سایر صنف ها که خودشان نظارت می کنند، تذکر می دهند و حتی خودشان جریمه و مجازات می کنند. در نظام مهندسی و نظام پزشکی چنین است اما در حوزه مطبوعات چنین نهادی نداریم و مسئولیت نظارت به نهادهای چندگانه سپرده شده است.

مدیر مسئول سایت خبری الف ادامه داد: رئیس جمهور می گوید که چرا رسانه ها تعطیل می شوند؟ اما کسانی که رسانه آنها تعطیل می شوند، می گویند "خود شما پرونده ها را به هیات نطارت بر مطبوعات می فرستید"! درست است که در هیات نظارت بر مطبوعات، وزارت ارشاد یک رای دارد و سایر نهادها در این هیات رای بیشتری دارند، اما پرونده ها از دبیرخانه وزارت ارشاد ارسال می شود.

مقدم خاطرنشان کرد: رئیس جمهور می گوید که تعطیلی آخرین راه است، من هم این حرف را قبول دارم. تعطیلی یک نشریه سخت ترین مجازات است. چراکه نیروهای زیادی از آن بیکار می شوند. مردم ممکن است به آن نشریه علاقمند باشند، حالا تخلفی هم انجام شده باشد.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح قانون مطبوعات و آیین نامه ها بیان کرد: اگر می خواهیم نظارت بر مطبوعات را از نهادهای چندگانه بگیریم، باید قانون نظام صنفی را زودتر ارائه دهیم. الان دولت یک کاری را انجام می دهد و مجلس کار دیگری و مجموعه این اتفاقات این آشفتگی را ایجاد کرده است.

مقدم اظهار کرد: اگر کسی بخواهد خبرنگار شود باید از چنین نظام صنفی مجوز بگیرد و نه از وزارت ارشاد. آنجا باید مشخص کنند که این فرد صلاحیت دارد که کارت خبرنگاری بگیرد یا نه؟

وی با ابراز تاسف از خسارات ناشی از طولانی شدن روند تعیین نظام صنفی یا اصلاح قانون مطبوعات، اظهار کرد: وقتی در هیات نظارت بر مطبوعات قرار می شود یک نشریه توقیف شود، چرا از مدیرمسئول دعوت نمی شود تا از خودش دفاع کند؟

مقدم گفت: رسانه ها نیازمند نهاد مستقل غیردولتی هستند که سازوکار داشته باشد و مکانیزم انتخاباتی آن مشخص باشد و در تعیین مسئولان این نهاد، وزارت ارشاد نباید نقشی داشته باشد. همانطور که در نظام مهندسی کسانی نیستند که وزارت مسکن می پسندد یا در نظام پزشکی کسانی نیستند که مورد تایید وزارت بهداشت هستند. آنها نظامی دارند که قانون پشتیبان آنهاست. یک پزشک اگر بخواهد کار کند، بدون تایید نظام پزشکی نمی تواند. اصلا شماره نظام پزشکی نداشته باشد، یعنی پزشک نیست.

وی درباره اصلاح قوانین پیشنهاد داد که دولت لایحه ای به مجلس ببرد و بگوید ما این قوانین فعلی را قبول نداریم و اگر منشاء مشکلات به آیین نامه ها برمی گردد، آنها را اصلاح کند.

وی با اشاره به آن بخش از صحبت های رئیس جمهور که گفته بود به برخی رسانه ها بودجه می دهیم ولی آنها علیه دولت فعالیت می کنند، به واکنش دولت احمدی نژاد در این زمینه اشاره کرد و گفت: آقای احمدی نژاد برای مقابله با این کار قانونی تصویب کرد که همه آگهی های دولتی را به روزنامه ایران بدهند.

27213

 

کد N1021917

وبگردی