آفتاب
الجزیره تحلیل کرد:

نتانیاهو در آغوش اوباما و نواخته شدن ناقوس جنگ در خاورمیانه

نتانیاهو در آغوش اوباما و نواخته شدن ناقوس جنگ در خاورمیانه

نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه با رئیس جمهور آمریکا دیدار می کند و این در حالی است امکان آغاز جنگی جدید میان صهیونیست ها و فلسطینیان به بالاترین حد خود رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، در حالیکه موجب خشونت سرزمین های فلسطینی را در بر گرفته «باراک اوباما» در دیدار امروز خود با «بنیامین نتانیاهو» با چالشی سخت مواجه خواهد بود.

اوباما در حالی امروز میزبان نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که اشتراک نظر چندانی میان آنها در خصوص خاورمیانه بویژه مناقشات میان فلسطینیان و صهیونیست ها وجود ندارد و این در حالی است که یکی از اهداف اصلی دور دوم ریاست جمهوری اوباما هه نتیجه رساندن صلح در خاورمیانه بود.

در همین رابطه مقامات دولت آمریکا می گویند: «ارزیابی واقع‌گرایانه» باراک اوباما این است که صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در سال پایانی زمامداری او در کاخ سفید میسر نخواهد شد.

به گفته این مقامات، اوباما همچنان به راه حل هم‌زیستی دو دولت اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر معتقد است، اما باور ندارد که این هم‌زیستی تا ژانویه ۲۰۱۷ که او بر سر کار است اتفاق بیفتد.

اوباما پیشتر هم در هفته آغازین کار کابینه جدید اسرائیل تاکید کرده بود که تنها از طریق تشکیل کشور فلسطین امنیت اسرائیل تامین خواهد شد، زیرا احتمال «ابدی کردن بن‌بست موجود و خطرات بی‌عملی در زمینه صلح بسیار زیاد است».

در این میان خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که سران آمریکا و اسرائیل قرار است روز دوشنبه درباره گام‌ها و اقداماتی گفتگو کنند که مانع مواجهه دو طرف اسرائیل و فلسطینی‌ها در غیاب صلحی پایدار خواهد شد.

دیدار این دو مقام ارشد در حالی برنامه‌ریزی شده که وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه ای اعلام کرد که قربانیان انتفاضه قدس به ۷۹ شهید و بیش از سه هزار زخمی افزایش یافته است. در این بیانیه آمده است: در میان شهدا ۱۷ کودک و ۳ زن به چشم می خورند. ۶۰ نفر از شهدا متعلق به کرانه باختری، ۱۸ نفر ساکن نوارغزه و یک نفر در صحرای نقب بوده است.

نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی برای سرکوب انتفاضه شهروندان فلسطینی از گلوله جنگی، پلاستیکی و گاز اشک آور و ضرب و شتم با سلاح سرد استفاده می کند.

انتفاضه جدید فلسطینی ها که به انتفاضه قدس یا سوم معروف است از اول اکتبر (ماه گذشته میلادی) آغاز شده است.

کد N1021889

وبگردی