آفتاب
عبدالحسین خسروپناه در گفتگو با مهر:

دولت منتقدین را دشمن خود نداند

دولت منتقدین را دشمن خود نداند

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان اینکه دولت نباید فکر کند منتقدانش نسبت به او عناد دارند، گفت: نباید منتقدین را دشمن خود بدانیم، زیرا آنها دیگران دوست ما هستند.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، اظهار کرد: من با این سخن آقای روحانی مبنی بر اینکه رسانه‌ها باید در ابتدا واقعیت‌ها را بگویند، سپس نقد کنند و پس از آن راهکارها را ارائه دهند، موافقم، چرا که این امر باعث رشد و بالندگی جامعه می‌شود.

وی افزود: این ضرورت را همگان باید مورد توجه قرار دهند. گاهی اوقات برخی خبرگزاری‌ها و مطبوعات که گرایش اصلاح‌طلبی دارند، حاضر نیستند سخنان اصولگرایان را منتشر و منتقل کنند و یا آنهایی که گرایش اصولگرایی دارند، حاضر به انتشار و انتقال سخنان اصلاح‌طلبان نیستند.

خسروپناه گفت: این اتفاق بدون‌شک جلوی واقعیت‌های جامعه را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد که واقعیت، حقیقت‌وار به دست مردم برسد.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان اینکه توصیه رئیس‌جمهور به رسانه‌ها مبنی بر انتقال صحیح واقعیات، توصیه درستی است تاکید کرد: این مساله را نباید تنها متوجه منتقدین دولت دانست، بلکه باید همه رسانه‌ها این موضوع را رعایت کنند؛ یعنی وقتی می‌خواهند به نقد بپردازند، اول واقعیت را به درستی توصیف، سپس نقد و در نهایت راهکار ارائه کنند.

وی افزود: رسانه‌ها در کارهای سیاسی، منافع ملی را فراموش و مصالح عمومی را فدای رقیب‌شکنی و اغراض حزبی نکنند.

خسروپناه با بیان اینکه باید نسبت رسانه با دولت را به صورت عادلانه توصیف کرد، گفت: هم دولت باید در قبال رسانه‌ها از سعه‌صدر بالا برخوردار باشد و اجازه دهد که آنها فعالیت کنند و از آن طرف هم رسانه‌های منتقد باید انصاف را در نقد رعایت کنند و تنها به نکات منفی نپردازند.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ادامه داد: رسانه‌ها باید کارهای مثبتی که در دولت انجام می‌شود را ببینند، از طرف دیگر دولت هم نباید فکر کند که منتقدانش نسبت به او عناد دارند، چرا که اصولاً نقد باعث رشد جامعه خواهد شد. ما نباید منتقدین را دشمن خود بدانیم، زیرا آنها بیشتر از دیگران دوست ما هستند.

وی اظهار کرد: ما متاسفانه رفتارهای غیراخلاقی را از هر دو سوی دولت و رسانه‌ها مشاهده می‌کنیم و یک مقدار سعه‌صدر را از هر دو سو کمتر می‌بینیم. زمانی مردم امید پیدا می‌کنند که احساس کنند رفاقتی در جامعه ایجاد شده است.

خسروپناه تاکید کرد: اینکه هر دولتی بیاید و به نقد دولت قبل بپردازد در بلند مدت به نفع منافع ملی ما نیست ولی متاسفانه شاهدیم که پس از جنگ تحمیلی هر دولتی که بر سر کار می‌آید، دولت قبل خودش را تخریب می‌کند و زحمت گذشتگان را نادیده می‌گیرد.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه افزود: من نمی‌گویم دولت جدید به نقد دولت قبل نپردازد ولی آیا هیچ خدماتی در دولت‌های قبل انجام نشده است؟ من این توصیه را در مورد دولت آینده هم نسبت به دولت فعلی دارم. اگر زحمات کارگزاران نظام را منفی جلوه بدهیم، مردم فکر می‌کنند همه مسئولین خیانتکار و دزد هستند.

کد N1021883

وبگردی