آفتاب

آغاز شمارش آرای انتخابات در میانمار/ شادی خیابانی هواداران آنگ سان سوچی

آغاز شمارش آرای انتخابات در میانمار/ شادی خیابانی هواداران آنگ سان سوچی

به رغم این که هنوز نتایج نخستین انتخابات پارلمانی آزاد پس از ۲۵ سال در میانمار روشن نشده، هواداران آنگ سان سوچی، چهره سرشناس جناح مخالف این کشور به شادی در خیابان‌ها پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شمارش آرا در انتخابات پارلمانی میانمار آغاز شده است. این نخستین بار در ۲۵ سال گذشته است که رقابتی نزدیک بین احزاب حاضر در انتخابات وجود دارد و گفته می‌شود که بیش از هشتاد درصد واجدان شرایط، آرای خود را به صندوق‌های رای ریخته‌اند.

پس از پایان رأی‌گیری، هواداران آنگ سان سوچی، رهبر حزب لیگ ملی برای دموکراسی، مقابل مقر این حزب در یانگون گرد هم آمدند. هواداران سوچی امیدوارند که حزب لیگ ملی برای دمکراسی بتواند با آرای زیاد به قدرت برسد و به پنجاه سال دولت نظامی خاتمه دهد.

آنها با هیجان منتظر اعلام نتایج انتخابات بودند اما یکی از مقامات حزب از آنها خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و در خانه منتظر اعلام نتایج باشند. انتظار می‌رود که حزب لیگ ملی برای دموکراسی، به رهبری آنگ سان سوچی سهم بزرگی از آرا را به دست آورد.

رقیب اصلی حزب سوچی، حزب حاکم همبستگی و توسعه است که از حمایت نظامیان برخوردار و از سال ۲۰۱۱ در قدرت است.

آنگ سان سوچی طبق قانون و به دلیل تابعیت خارجی همسر فقیدش نمی‌تواند رئیس جمهور شود ولی گفته است که اگر حزبش برنده انتخابات شود در جایگاهی "بالادست رئیس جمهور" قرار خواهد گرفت.

تین سین، رئیس‌جمهوری میانمار هم گفته است که نتایج انتخابات را خواهد پذیرفت. مین اونگ هلاینگ، فرمانده کل ارتش برمه هم اظهار امیدواری کرده که این انتخابات به برقراری یک دموکراسی پایدار منتهی شود. او همچنین قول داده که وضعیت انتخابات سال ۱۹۹۰ تکرار نخواهد شد. در آن سال حزب لیگ ملی برای دموکراسی با اکثریت قاطع برنده انتخابات شد اما دولت نظامی نتیجه انتخابات را تایید نکرد.

حدود ۳۰ میلیون از مردم میانمار، برای شرکت در انتخابات، واجد شرایط بودند و بیش از شش هزار نامزد از ۹۰ حزب مختلف برای به دست آوردن ۶۶۴ کرسی پارلمان میانمار با یکدیگر رقابت کردند. ۲۵ درصد از کرسی‌ها هم برای نمایندگان غیرمنتخب نظامی کنار گذاشته شده است.

حزب لیگ ملی برای دموکراسی باید دست‌کم ۶۷ درصد کرسی‌های پارلمان را به دست آورد تا حائز اکثریت شود.

به گزارش دویچه وله، به رغم این که هنوز نتایج آرا منتشر نشده هزاران شهروند این کشور غروب روز یک‌شنبه در مرکز حزب لیگ ملی برای دموکراسی تجمع کرده‌ و در هوای بارانی به جشن و سرور پرداخته‌اند.

کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که نخستین نتایج آرای شمرده شده را امروز (دوشنبه) اعلام خواهد کرد. قرار است نتیجه قطعی انتخابات در روزهای آینده به اطلاع مردم میانمار برسد.

انتهای پیام

کد N1021778

وبگردی