آفتاب

انتظار یک نماینده از رسانه‌ها در آستانه انتخابات مجلس

انتظار یک نماینده از رسانه‌ها در آستانه انتخابات مجلس

نماینده لاهیجان در مجلس شورای اسلامی تدوین وظیفه نمایندگی، بیان شرایط موجود کشور و شناسایی اشخاصی که توانایی قانون‌گذاری و نظارت داشته باشند را از انتظارات از رسانه‌ها در آستانه انتخابات مجلس دانست.

ایرج ندیمی با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره انتظاری که از رسانه‌ها در آستانه انتخابات آینده مجلس می‌رود اظهار کرد: سه انتظار از رسانه‌ها در این زمینه وجود دارد. اول اینکه وظایف نمایندگی تبیین شود چون بسیاری از مشکلاتی که داریم به خاطر این است که عده‌ای با یک اتوپیا، رویا و خیال بافی و ایجاد سطحی از توقع وارد مجلس می‌شوند. مطبوعات باید بتوانند ترسیمی از واقعیات نمایندگی داشته باشند و بگویند نمایندگی به ما هو نمایندگی چیست.

وی ادامه داد:‌ ترسیم واقعیات کشور از دیگر واقعیات رسانه‌هاست که باید بگویند در کشور چه اتفاقاتی در جریان است و در آینده چه اتفاقاتی می‌تواند بیفتد. رسانه‌ها علاوه بر ترسیم واقعیت باید شرایط کشور را هم ترسیم کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگ، هنر و رسانه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شناسایی اشخاصی که توانایی مدیریت، قانون گذاری و نظارت داشته باشند از دیگر وظایف رسانه‌هاست. رسانه‌ها باید تعریفی درباره نماینده برتر و اصلح مطرح کنند یعنی بگویند که طبق فلان واقعیت کشور ما به آدم‌هایی نیاز داریم که توانایی‌های علمی، عملی، اجرایی، سیاسی، فکری و دینی خاصی داشته باشند. مثلا نقش تخصص در مجلس مشخص شود که درست است که تخصص لازم است اما تعیین‌کننده نیست.

وی همچنین درباره فضای نقد در رسانه‌ها بیان کرد: ما باید در نقد ببینیم استانداردمان چیست. مثلا جامعیت و صحت استاندارد هستند و این معیارها را باید نسبت به نشریات و رسانه‌های دیگر مطرح کنیم. فکر می کنم نقد واقعی رسانه چند آفت دارد.

ندیمی آفت‌های نقد رسانه‌ای را سه دسته دانست و افزود: نداشتن اطلاعات کامل و نقد کردن یکی از آفت‌هاست. همچنین حب و بغض آفت دیگری است، چون وقتی جهت و گرایش خاصی وجود داشته باشد دیگر نقدی انجام نخواهد شد بلکه تصمیم از گذشته گرفته شده و تنها تایید و تکذیب صورت می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: توجه نداشتن به وظایف، اختیارات، منافع، امکانات و اعتبارات از دیگر آفت های رسانه‌ است. مثلا ما توقع داریم رسانه‌ای که فلان مقدار خرج دارد اما درآمد ندارد مثل یک خبرگزاری بزرگ جهانی میلیاردها دلار هزینه کند تا خبری ارائه کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: ما برای رشد به نقد نیاز داریم و انسانی که از خود، جامعه و رویدادها انتقاد سازنده می‌کند نتیجه می‌گیرد. ما همچنین به نقد در مطبوعات از یکدیگر و نقد مطبوعات از مسئولان نیز نیاز داریم و این مصداق حدیث مومن آیینه مومن است به حساب می‌آید. ما باید آیینه شویم، واقعیات را نشان دهیم. با واقعیات مطلوبیت را مقایسه کنیم و آن وقت نقد سازنده‌ای انجام دهیم.

انتهای پیام

کد N1021623

وبگردی