آفتاب

نیویورک تایمز بررسی کرد:‌ رشد چشم‌گیر قدرت هسته‌ای پاکستان

نیویورک تایمز بررسی کرد:‌ رشد چشم‌گیر قدرت هسته‌ای پاکستان

یک روزنامه آمریکایی در مورد تهدید رشد سریع قدرت هسته‌ای پاکستان نوشت: هم اکنون پاکستان با در اختیار داشتن 120 کلاهک هسته‌ای می‌تواند ظرف یک دهه آینده پس از آمریکا و روسیه، به سومین قدرت هسته‌ای جهان تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در مورد تهدید هسته‌ای پاکستان نوشت: زرادخانه هسته‌ای پاکستان سریع‌تر از هر کشور دیگری در حال توسعه است و ظرف چند سال اخیر با اضافه شدن تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی کوتاه برد و نیز دور برد، خطر زرادخانه هسته‌ای پاکستان بسیار محسوس‌تر شده است.

هم‌چنین موضوع مهم در مورد پاکستان آن است که در این کشور گروه‌های افراطی و تروریستی زیادی حضور دارند که برخی از این گروه‌ها نسبت به هند کینه و دشمنی شدیدی دارند که این مسأله خطر جدی را متوجه جنوب آسیا و کل جهان می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است:‌ متقاعد کردن پاکستان برای خلع تسلیحات هسته‌ای‌اش باید به اولویت جامعه بین‌المللی تبدیل شود.

قدرت های جهانی دو سال را صرف مذاکرات هسته‌ای با ایران، که حتی یک سلاح هسته‌ای نیز در اختیار نداشت کردند، بنابراین باید تلاش‌های بسیار گسترده‌تری برای رفع خطر هسته‌ای پاکستان و نیز هند شود که هر دوی آن‌ها از امضای معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای سرباز زده‌اند.

دولت اوباما اخیرا و به طور محسوس پس از دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای با ایران، تلاش‌هایی را برای مذاکره در مورد تسلیحات هسته‌ای پاکستان انجام داده است که می‌توان به دیدار اخیر باراک اوباما و نواز شریف در کاخ سفید اشاره کرد که البته اگر چه با نتیجه مثبتی همراه نبود اما باید تلاش در این باره را افزایش داد.

نباید هم‌چون گذشته پاکستان را به حال خود رها کرد، بلکه باید با تلاش‌های دیپلماتیک امیدها را برای دستیابی به توافقی که هر دو طرف در آن منافع‌شان حفظ شود را پررنگ‌تر کرد.

هم اکنون پاکستان از دید دیگر کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای به استثناء چین منفور است، پاکستان از سال 1998 با انجام نخستین آزمایش هسته‌ای خود مورد جریمه و تحریم‌های جامعه بین‌المللی قرار گرفته است. این کشور همواره از امضای معاهده (NPT) امتناع کرده و دانش ساخت سلاح هسته‌ای را به کشورهایی هم‌چون کره شمالی انتقال داده است. پاکستان هم اکنون به دنبال همان امتیازاتی است که آمریکا در توافق با هند، رقیب پاکستان به این کشور اعطا کرده است. هند، برای چند دهه به دلیل توسعه و ساخت سلاح هسته‌ای مورد سخت‌ترین تحریم‌های غرب بود،‌ اما رابطه دو طرف در سال 2008 و با تصمیم آمریکا برای بهبود رابطه با هند، یکی از غول‌های اقتصادی جهان به عنوان رقیبی برای چین و دستیابی دو طرف به یک توافق هسته‌ای به حالت عادی برگشت و هند توانسته است در زمینه صنعت هسته‌ای از فن‌آوری آمریکا استفاده کند.

انتهای پیام

کد N1021391

وبگردی