آفتاب

استعفای 12 نفر از قضات برای شرکت در انتخابات

استعفای 12 نفر از قضات برای شرکت در انتخابات

... سخنگوی قوه قضاییه گفت که 12 نفر از قضات برای شرکت در انتخابات آینده استعفا داده‌اند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، حجت‌ الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای درباره این موضوع که آیا در پرونده رییس جمهور سابق کشورمان اتفاق تازه‌ای افتاده است؟ گفت: هیچ اتفاق خاصی در این پرونده نیفتاده است.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اقدامات خبرنگاران نفوذی که بازداشت شده اند در چه سطحی بوده و آیا آن‌ها توانسته اند اقدامی را علیه امنیت کشور انجام دهند؟ گفت: من اطلاع دقیقی از کار این افراد ندارم، البته پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و اتهام از نظر قاضی درست بوده و الا آن‌ها را بازداشت نمی کرد.

وی در پاسخ به سئوال مجدد خبرنگار مذکور مبنی بر اینکه آیا آن‌ها اقدامی را علیه امنیت کشور انجام داده‌اند گفت: اتهام‌شان همین است که مطرح شده و این موضوع در مرحله بعدی بررسی می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه درباره اینکه آیا دو نفر از وابستگان رئیس جمهوری دستگیر شده‌اند گفت: خیر، از نهاد ریاست جمهوری کسی دستگیر نشده است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه بابک زنجانی در دفاعیات خود مطرح کرده و گفته وزارت نفت 5/8 میلیون یورو به فرد عادی پول داده است، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم، البته باز تاکید می کنم که متهمان سعی کنند دفاعیات‌شان پایه و اساس داشته باشد.

سخنگوی دستگاه قضا درباره اینکه نظارت قوه قضاییه به چه نحو است و آیا تخلفی در دولت یازدهم صورت گرفته است؟ گفت: اینکه قوه قضاییه مستقل است، اصل قانون اساسی است و آیت الله آملی لاریجانی نیز فرموده اند قوه قضاییه مستقل است و این طور نیست که ما هیچ ارتباطی با سایر قوا نداشته باشیم. در واقع تعاملی که باید باشد،‌ وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور سازمان های وابسته به قوه قضاییه هستند گفت: سازمان بازرسی، قانون مفصلی دارد و می تواند بر همه دستگاه های اجرایی و حتی دستگاه های اداری قوه قضاییه نظارت کند. این سازمان در دولت یازدهم مرتبا گزارش می‌دهد و اگر جرمی واقع شده باشد آن را به قوه قضاییه می فرستند و اگر هم جرمی واقع نشده و تخلفی صورت گرفته باشد آن را به قوه مجریه جهت اصلاح می فرستد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: دیوان عدالت اداری نیز وظایفش در قانون آمده و اگر دستگاه های اجرایی غیر دولتی که مشمول قانون دیوان عدالت اداری هستند مصوبه ای خلاف قانون داشته باشند و کسی آن را اعلام کند، یکی از وظایفش این است که آن مصوبه را ابطال کند.

وی درباره این موضوع که روابط عمومی بهزیستی کشور اعلام کرده مرکز بهزیستی معلولین در کرج در پرونده آزار و اذیب معلولین تبرئه شده است آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: در مورد این پرونده برای دو نفر کیفرخواست صادر شده اما هنوز حکم صادر نشده است؛ زیرا پرونده باید در دادگاه رسیدگی شود.

محسنی اژه‌ای درباره اینکه چه تعداد از قضات و کارمندان قوه قضاییه برای شرکت در انتخابات آینده مجلس، استعفا داده اند گفت: از قضات 12 نفر برای این انتخابات استعفا داده اند و آماری از کارمندان قوه در این زمینه ندارم.

خبرنگاری سئوال خود را این گونه مطرح کرد که فرد یا افرادی که در تشکیلات دولتی شاغل بودند و اکنون در مراکز خصوصی فعالیت دارند، در مصاحبه ای که اخیرا انجام داده اند به یکی از مقامات عالی رتبه مطالبی را نسبت داده اند و حتی خبرنگار رسانه ما را که اخبار آن را منتشر کرده، تهدید کرده اند. آیا در این زمینه اعلام جرمی به دست شما رسیده است که محسنی اژه ای گفت: هنوز به دست من چیزی در این زمینه نرسیده است، البته هیچ کس قصد توهین به دیگران را ندارد و اگر کسی توهین کرد موارد آن در قانون پیش بینی شده که اگر شاکی خصوصی هم نداشته باشد، مدعی عموم می تواند وارد مساله شود.

وی یادآور شد:‌ اگر خبرنگار شما را تهدید کرده باشند کار صحیح انجام نداده اند و این موضوع قابل پیگرد است.

ادامه دارد ...

کد N1021343

وبگردی