آفتاب
یک پایگاه خبری آمریکایی بررسی کرد؛

منافع مشترک ایران و آمریکا در سوریه

منافع مشترک ایران و آمریکا در سوریه

یک پایگاه خبری آمریکا در مقاله‌ای نوشت: برای چند دهه کابینه‌های ایالات متحده سیاستی را در خاورمیانه دنبال می‌کردند که جمهوری اسلامی ایران را نیز شامل شود با این حال، توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک از سوی گروه 1+5 و ایران در ماه ژوئن راه را برای ایران و غرب باز کرده است تا مسائل امنیتی منطقه‌یی را در چارچوب تنش‌زدایی ایران- آمریکا مورد توجه قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مقاله پایگاه خبری مستقل "فر آبزرور" آمده است: با وجود این که کنفرانس ماه اکتبر در وین در رسیدن به پیشرفت در توافق سیاسی در مورد بحران سوریه به شکست انجامید، حضور دیپلمات‌های ایرانی و ‌آمریکایی در این گفت‌وگوها نشان دهنده تغییر خطوط اشتباه در نظم ژئوپلیتیکی خاورمیانه بود.

در این مقاله با اشاره به خیزش پدیده داعش در عراق و سوریه آمده است: خیزش گروه داعش در عراق و سوریه، تهران و واشنگتن را بر آن داشته است تا زمینه‌های مشترک وسیعی را پیدا کنند و داعش باعث رشد منافع از طرف مقامات غربی و ایرانی در کشف روابط تازه برای توجه به نگرانی‌های امنیتی مشترک شده است.

در مراحل اولیه،‌ بحران سوریه تبدیل به صحنه نبرد رقبا بین محور مقاومت به رهبری ایران (شامل ایران، عراق،‌ سوریه و حزب‌الله لبنان) از یک طرف و محور اعتدال با حمایت ‌آمریکا (شامل شورای همکاری خلیج فارس و دیگر کشورهای عرب سنی حامی غرب) در طرف دیگر شد.

رژیم بعث سوریه متحد مهم استراتژیک تهران، نقش محوری بلندمدتی را در افزایش نفوذ استراتژیک ایران در خاورمیانه ایفا کرده است. دشمنان ایران جنگ سوریه را فرصتی برای ضربه زدن به تهران و نفوذ آن دانستند. از سوی دیگر ایران بحران سوریه را نبردی حیاتی برای حفظ نفوذ خود در خاورمیانه نگریست.

در ادامه این مقاله آمده است: خیزش گروه داعش، آمیخته با ورود روسیه به جنگ،‌ واشنگتن را واداشت تا منطق تغییر رژیم در سوریه را مورد تردید قرار دهد. گرچه کابینه باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده علناً موضع خود را درباره این که بشار اسد، رییس جمهور سوریه باید از قدرت کنار رود را حفظ کرده است. این واقعیت که همه ملاحظات مستقیم نظامی ایالات متحده در سوریه نیروهای در جنگ با نظام بعث را هدف قرار داده، نشان می‌دهد که اولویت باراک اوباما تغییر کرده است. در واشنگتن تأیید ضمنی به وجود آمده که بشار اسد برای امنیت ملی ایالات متحده خطر کم‌تری دارد.

حتی مهم‌تر از ظهور داعش،‌ پدید آمدن دیگر فرقه‌های افراط‌گر اسلامی از درون مخالفان سوریه به اکراه واشنگتن برای اقدامات نظامی علیه رژیم دمشق کمک کرده است.

با پذیرش این که داعش قدرتمندترین نیرو در سوریه است که به دنبال سرنگونی بشار اسد از قدرت است، نگرانی فزاینده‌ای در غرب وجود دارد که سرنگونی رژیم منجر به برافراشته شدن پرچم سیاه و سفید داعش در دمشق خواهد شد.

در این مقاله با اشاره به گفت‌وگوهای وین آمده است: هدف مشترکی در میان همه کشورهایی که دیپلمات‌های خود را به اتریش فرستادند،‌ وجود دارد. ضرورت شکست داعش که از سوی همه جهان مورد قبول قرار گرفته، سهم مشترک تهران و واشنگتن در این نبرد را برجسته می‌کند و باعث شده تا ایالات متحده از موضع پیشین خود درباره صحبت نکردن با مقامات ایرانی درباره بحران سوریه عقب‌نشینی کند.

منافع مشترک ایران و غرب در چشم‌انداز امنیتی خاورمیانه به ایجاد محیطی سیاسی کمک کرد که طی آن مقامات ایالات متحده و اتحادیه اروپا به ضرورت حل مسائل هسته‌ای و بر پیگیری تلاش‌ها برای همکاری با مقامات ایرانی برای حل درگیری‌ها در عراق، سوریه و یمن پی بردند.

از زمانی که حسن روحانی در سال 2013 رییس‌جمهور شد، وی در جست‌وجوی متقاعد کردن تعدادی از دشمنان سنتی جمهوری اسلامی بوده است که ایران، قدرتی برای ایجاد ثبات در خاورمیانه است.

به نظر می‌رسد که در حال حاضر سیاستمداران غربی در این زمینه با روحانی هم‌نظر باشند. برای مثال فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرده که توافق هسته‌ای ایران می‌تواند امکان بی‌سابقه ایجاد صلح در منطقه را باز کند.

یافتن راه‌حل برای بن‌بست تهران و واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران این دریچه را باز کرده است که ضرورت دارد تا به راه‌حلی درباره معضلات خاورمیانه دست یافت. حضور ایران در گفت‌وگوهای وین نخستین معرفی بود که چگونه طنین ژئوپلیتیکی توافق هسته‌ای ممکن است امتداد یابد.

در پایان این مقاله آمده است: ایالات متحده و ایران اعتقاد دارند که منافع مشترک‌شان در سوریه ارزش گفت‌وگو با یکدیگر و دیگر قدرت‌های بین‌المللی را دارد. این چالش در دوره باقیمانده اوباما در ریاست جمهوری و انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در ایالات متحده جریان خود را حفظ خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N1021325

وبگردی