آفتاب

رای الیوم: برنده و بازنده سقوط هواپیمای روسیه کیست؟

رای الیوم: برنده و بازنده سقوط هواپیمای روسیه کیست؟

در پی اظهارات غیررسمی مبنی بر اینکه دو جعبه سیاه هواپیمای روسی که در شبه جزیره سیناء روز شنبه گذشته سقوط کردند، نشان می‌دهند که بمبی در یکی از چمدان‌های مسافران بوده، فرودگاه‌های جهان بالاخص خاورمیانه را ترس و وحشتی فراگرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه مستقل رای الیوم در سرمقاله‌ خود نوشت: بیشتر کشورهای غربی و حتی روسیه سفرهای خود به تفرجگاه شرم الشیخ در سیناء را متوقف کردند که این مساله باعث ترس و وحشت در میان بیش از 80 هزار گردشگر روس و 20 هزار گردشگر انگلیسی شده است، چرا که این تفرجگاه به دلیل زیبایی، آرامش و ارزان بودن هزینه‌هایش مورد توجه توریست‌های این دو کشور بود.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر که هنگام حضورش در لندن در جریان یک سفر رسمی بسیار به دلیل سخنان دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس مبنی بر تروریستی بودن انفجار این هواپیما ناراحت شده بود به سرعت دستور اتخاذ تدابیر تلافی جویانه در قبال انگلیس را داد و اجازه فرود فقط هشت هواپیمای انگلیسی از میان 29 هواپیما را برای انتقال گردشگران انگلیسی داد تا 20 هزار گردشگر خود را خارج کند.

مسئولان مصری همچنان تاکید می‌کنند که هیچ شاهد عملی مبنی بر سقوط هواپیمای روسی به دلیل یک اقدام تروریستی وجود ندارد، چرا که تحقیقات و همچنین بررسی دو جعبه سیاه همچنان ادامه دارد، اما مسئولان مصری در عین حال هرگونه احتمال مبنی بر اینکه انفجار آن در آسمان به دلیل یک بمب بوده است، تکذیب می‌کنند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دستوری را مبنی بر توقف سفرهای هوایی روسیه به فرودگاه شرم الشیخ را بنا به اطلاعاتی از سوی فرمانده دستگاه اطلاعاتی صادر کرد که بر اساس این اطلاعات، فرضیه منفجر شدن هواپیما تقویت می‌شود و به همین دلیل، روسیه از نزدیک تحلیل و بررسی داده‌های دو جعبه سیاه را بررسی می‌کند.

این انفجار دو ضربه محکم به مسئولان مصری وارد کرد، ضربه نخست اقتصادی بود چرا که به صنعت گردشگری مصر که سالانه حدود شش میلیارد دلار را به خزانه داری مصر واریز کرده و برای حدود 9 میلیون مصری اشتغال زایی می‌کند، ضربه زد و زمان زیادی نیاز است تا دست کم اندکی از این ضررها جبران شود، اما مساله دوم ضربه امنیتی بود که این مسئولان را در تنگنا قرار می‌دهد که ظرف ماه‌های اخیر این مساله را تکرار می‌کردند که تروریسم را در شبه جزیره سیناء از بین برده یا دست کم آن را تحت کنترل درآورده‌اند.

در صورت تایید گزارش‌هایی مبنی بر اینکه داعش در این انفجار دست داشته است، چه بسا داعش بزرگترین برنده باشد و به نظر می‌رسد که این گزارش‌ها قطعی هستند و منابع امنیتی برای شبکه بی بی سی یک فایلی را پخش کردند که نشان می‌دهد نیروهای داعش به دلیل این انفجار در شهر رقه سوریه جشن گرفته‌اند و به یکدیگر تبریک می‌گویند.

چنین انفجاری که نقض امنیتی بزرگی به شمار می‌آید، توانایی‌های داعش را برای به کارگرفتن نیروهای بیشتر تقویت خواهد کرد و چه بسا وضعیت هول و وحشت آنها را ترغیب کند تا دست به انفجارهای مشابهی در کشورهایی بزنند که وارد جنگی برای از بین بردن این گروه شده‌اند.

تدابیر شدید امنیتی که بر فرودگاه‌های غربی حکمفرما است، یقینا به فرودگاه‌های کشورهای عربی نیز انتقال خواهد یافت، که این مساله فشارهای بیشتری را بر مسافران عرب بوجود می‌آورد، چرا که شرکت‌های خارجی با شک و تردید به تدابیر امنیتی در فرودگاه‌های کشورهای عربی می‌نگرند، روزنامه‌های انگلیسی نیز تحقیقات طولانی را در مورد سست بودن تدابیر امنیتی در این فرودگاه‌ها منتشر کرده‌اند.

منفجر شدن هواپیمای روسی مسئولان امنیتی در کشورهای عربی را به احتیاط بیشتری سوق می‌دهد و صنعت گردشگری و هواپیمایی را در معرض خطرهای احتمالی متعددی قرار می‌دهد، به ویژه اینکه داعش و شاخه‌های آن از اقدامات نظامی در عراق و سوریه به نقض‌ها و عملیات امنیتی در کشورهای عربی و چه بسا خارجی روی می‌آورند که سرآغاز آن حمله تروریستی شرم الشیخ بوده است تا از دولتها و کشورهایی که برای از بین بردن این گروه وارد عمل شده‌اند، انتقام بگیرند.

انتهای پیام

کد N1021304

وبگردی