آفتاب

تأکید استاندار ایلام بر راه‌اندازی بازارچه کوله‌بری در هلاله شمالی

تأکید استاندار ایلام بر راه‌اندازی بازارچه کوله‌بری در هلاله شمالی

استانداران ایلام و دیالی عراق تفاهم‌نامه‌ی همکاری امضاء کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام به نقل از روابط عمومی استانداری، مهندس «محمدرضا مروارید» - استاندار ایلام، در دیدار با استاندار دیالی عراق اظهار کرد: وجود اشتراکات تاریخی، قومی، مذهبی و پیشینه مراودات مرزی دو طرف و پتانسیل‌های ویژه زمینه را برای توسعه پایدار دو استان فراهم کرده است.

مروارید با اشاره به‌ضرورت راه‌اندازی بازارچه هلاله شمالی به‌منظور ارتقاء هرچه بیشتر مناسبات دو استان خواستار توسعه و تعمیق همکاری‌های دوجانبه شد و افزود: راه‌اندازی بازارچه موقت(کوله‌بری) در هلاله شمالی می‌تواند به ایجاد امنیت پایدار در منطقه، ارتقاء معیشت مرزنشینان، جلوگیری از تخلیه جمعیت دو طرف مرز، افزایش درآمد و رفاه ساکنان مناطق مرزی دو استان منجر شده و زمینه توسعه صادرات و واردات دو کشور را فراهم آورد.

استاندار ایلام با تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان به توسعه همکاری‌های دو طرف تأکید و تصریح کرد: موقعیت استان ایلام به‌گونه‌ای است که پل ارتباطی بین شمال، جنوب و مرکز عراق با استان‌های ایران است که بهره‌گیری از این قابلیت می‌تواند افق تازه‌ای را به روی استان‌های هم‌جوار در عراق باز کند.

مروارید با بیان این‌که ایلام با داشتن ظرفیت‌های بسیار مطلوب در بخش صنعتی، معدنی، کشاورزی، اقتصادی و فنی می‌تواند کمک‌های شایانی به استان دیالی عراق داشته باشد.

بر اساس این گزارش تسریع در راه‌اندازی بازارچه موقت و اخذ مجوزهای لازم، فراهم کردن بسترهای لازم برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های استان ایلام در استان دیالی با حضور پیمانکاران، شرکت‌ها و مجریان واحدهای تولیدی، فراهم کردن زمینه حضور فعال پیمانکاران، تجار و سرمایه‌گذاران استان ایلام، گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی و تبادل اساتید و فراهم کردن زمینه جذب دانشجویان عراقی در ایلام و تأکید بر تأسیس نمایندگی اتاق بازرگانی ایلام و دیالی در دو استان از موارد موردبحث در این نشست بود.

در پایان طرفین با تأکید بر حسن اجرای مفاد تفاهم‌نامه‌های پیشین و رعایت حسن هم‌جواری دو کشور دوست و برادر به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری در 8 بند مبادرت کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی استانداری استاندار ایلام طی نامه‌ای رسمی مختصری از طرح توجیهی بازارچه هلاله شمالی را برای استاندار و رئیس شورای استان دیالی ارسال و ضمن قید اعلام آمادگی در متن نامه، ضمن دعوت از مسئولان عراقی خواستار بررسی طرح توسط مسئولان محلی استان دیالی شد و بر فراهم کردن شرایط لازم برای سفر مسئولان استان ایلام و سازوکار لازم برای نشست بعدی در راستای سرعت بخشیدن به راه‌اندازی بازارچه تأکید کرد.

انتهای پیام

کد N1021190

وبگردی