آفتاب
نهاوندیان:

در پساتحریم به برنامه‌ریزی عالمانه برای رشد پایدار نیاز داریم

در پساتحریم به برنامه‌ریزی عالمانه برای رشد پایدار نیاز داریم

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در دوران پسا تحریم به یک برنامه‌ریزی عالمانه‌ برای دستیابی به رشد پایدار نیازمندیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد نهاوندیان طی سخنانی در کنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران پساتحریم که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد:‌ هر کسی که تحولات اقتصاد ایران را دنبال می‌کند در این عقیده شریک است که با حصول برجام فصل جدیدی برای اقتصاد ایران رقم خورده است.

وی افزود: فرصت گسترش مناسبات اقتصادی با کشورهای دیگر و برداشته شدن دیوارهای تحریم‌های ظالمانه به شکل عزت‌مندانه‌ای ما را به یک صحنه‌ی جدیدی با مشخصه‌های تازه‌ای در بررسی پتانسیل اقتصاد ایران منتقل می‌کند. البته استفاده از این فرصت جدید خود چالش جدیدی است. زیرا صرف این که موانع برداشته شده و راه‌ها گشوده شود برای رسیدن به مقصد کافی نیست بلکه به تلاش‌های عالمانه‌ای نیاز است تا این فرصت به رشد پایداری تبدیل شود.

نهاوندیان با اشاره به این که ایران برای آینده خود برنامه‌و اهداف روشنی دارد افزود:‌ دستیابی به رشد 8 درصدی در سند چشم انداز 20 ساله پیش بینی شده بود که به هر دلیلی محقق نشد. این بار ما عزم جدی داریم که با یک برنامه ریزی عالمانه و ملاحظه قاعده‌های یک حرکت رقابتی به این رشد دست پیدا کنیم. البته دستیابی به این رشد شاید 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر چه نرخ پس انداز در اقتصاد ایران رقم قابل قبولی است اما بخشی از این سرمایه مورد نیاز باید با استفاده از منابع تامین مالی خارج از کشور کسب کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهوردر بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد:‌ یک علت مهم در ضرورت استفاده از بازارهای خارجی، تضمین بازارهای صادراتی است. تجربه چین نشان داد که برای کسب سهم قابل اطمینان در بازارهای صادراتی، سرمایه گذاران را از خود آن بازار باید شریک کرد. بنابراین سیاست جذب سرمایه خارجی برای تولید صادرات گرا یکی از نکات مورد تاکید ماست که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه برون گرا بودن اقتصاد مقاومتی یعنی صادرات و جذب سرمایه خارجی برای تولید صادرات گرا، افزود: اندیشیدن برای استفاده از سرمایه خارجی برای تقویت تولید و اشتغال داخلی بخشی از اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

ادامه دارد....

کد N1020951

وبگردی