آفتاب

توضیحات محمدی درباره اهداف طرح «دانشجو معلم قرآن کریم»

توضیحات محمدی درباره اهداف طرح «دانشجو معلم قرآن کریم»

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: چشم‌انداز ما در نظام آموزشی عمومی قرآن کریم «نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن کریم و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در جامعه» است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: چشم‌انداز ما در نظام آموزشی عمومی قرآن کریم «نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن کریم و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در جامعه» است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی صبح امروز در نشست خبری اجرای طرح «دانشجو معلم قرآن کریم»، با بیان این‌که «منشور توسعه فرهنگ قرآنی به سه رویکرد اصلی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری برای حفظ و نشر قرآن کریم اهمیت می‌دهد و برنامه‌ریزی داشته است» اظهار کرد: در منشور توسعه سه رویکرد اصلی هماهنگ‌سازی، نظام‌سازی و فرهنگ‌سازی مفاهیم قرآنی مدنظر است و این سه رویکرد با دو حرکت اساسی تبلیغ و ترویج در حال پیگیری است.

وی در ادامه با بیان این‌که «ما برای تحقق اهداف خود برنامه‌ریزی‌ها و سطح‌بندی‌های لازم را انجام داده‌ایم» گفت: چشم‌انداز ما در نظام آموزشی عمومی قرآن کریم «نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن کریم و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در جامعه» است و رسالت نظام آموزشی ما «ایجاد توانایی خواندن همراه با فهم و تدبر در قرآن و بهره‌گیری مردم از تعالیم قرآن در زندگی» است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با اشاره به اهداف آموزش عمومی قرآن کریم، گفت: ما در آموزش قرآن کریم 9 هدف را دنبال می‌کنیم که عبارتند از تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت، توانایی خواندن قرآن کریم، توانایی خواندن قرآن کریم، درک معانی قرآن کریم، توانایی التزام و تدبر در آیات قرآن کریم، حفظ قرآن کریم، انس با قرآن کریم، آشنایی با علوم و معارف قرآن کریم،‌ توانایی استفاده از قرآن کریم و تبعیت از قرآن و عترت است که در بین این 9 هدف اهداف 1 و 9 به ایمان و عمل و بقیه به معرفت قرآنی اشاره می‌کند.

محمدی تصریح کرد: ما بار سنگین فرهنگ‌سازی قرآن را به حوزه آموزش و پرورش سپرده‌ایم. اگر آموزش و پرورش کار خود را در مقطع ابتدایی و دبیرستان به خوبی انجام دهد دیگر نیازی نیست که ما در سطح دانشگاه‌ها به آموزش قرآن کریم بپردازیم. بلکه در مقطع دانشگاه‌ها باید به تدبر و فهم مفاهیم قرآنی بپردازیم نه اینکه تازه بخواهیم الفبای قرآنی را ‌آموزش بدهیم.

وی گفت: طرح دانشجو معلم قرآن کریم باید در مسیر هم‌افزایی فعالیت‌های قرآنی حرکت کند و جهاد دانشگاهی باید نقش نظارتی و راهبردی خود را از دست ندهد تا بتواند از عمق تأثیر داشت باشد. بهتر است برای ترویج این مسأله و آموزش مفاهیم قرآنی به خوابگاه‌های دانشجویان وارد شویم. چرا که در آنجا ظرفیت آموزشی بسیار زیادی وجود دارد و در پایان هم گواهینامه معتبر به شرکت‌کنندگان بدهیم تا پشتوانه و انگیزه لازم را برای شرکت در این طرح‌ها داشته باشند و به موسسات قرآنی متصل شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: آموزش و پرورش برای ترویج و آموزش مفاهیم قرآنی گام‌های اساسی برداشته است اما هنوز به آن نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. ما در پایان دوره متوسطه به جایی نرسیده‌ایم که بخواهیم بگوییم همه دانش‌آموزان به راحتی می‌توانند روخوانی قرآن داشته باشند. به غیر از آموزش و پرورش صداوسیما نیز مکلف است که از طریق همه شبکه‌های صداوسیما نسبت به ترویج و فرهنگ‌سازی موثر برای تحقق اهداف آموزش عمومی قرآن اقدام کند.

محمدی گفت: ما در خارج از کشور دانشجویان بسیار زیادی داریم که خیلی از آنها علاقمند به بازگشت به کشور هستند و می‌خواهند به مملکت خدمت کنند. یکی از وظایف ما ارتقاء سطح دینی این دانشجویان است که بر همین اساس هماهنگی‌هایی را با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری داشته‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت‌های لازم این دانشجویان برای ترویج مفاهیم قرآنی بهره ببریم. حفظ قرآن کریم یک مهارت است ولی طرح بزرگ ما این است که مردم بتوانند روزانه با قرآن کریم مأنوس شوند.

وی ادامه داد: مشکل ما انس دانش‌آموزان با قرآن است. ما باید تلاش کنیم که هیچ‌گاه دانش‌آموزان و دانشجویان ما از قرآن جدا نشوند. اگر قرار است در حفظ و مفاهیم قرآن کریم اتفاقی رخ بدهد پاشنه آن آموزش و پرورش است. اگر در آنجا توانستیم کاری انجام بدهیم می‌توانیم موفق شویم.

در ادامه این نشست صابر فرزام رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با بیان این‌که «جهاد دانشگاهی از سال 62 تاکنون فعالیت‌هایش را در حوزه تبلیغی و ترویجی آغاز کرده است» گفت: تاکنون فرصت نبوده است که در بحث فعالیت‌هایی مثل مسابقات و مفاهیم پژوهشی وارد شویم. البته در حیطه فعالیت‌های سازمان هم چنین رسالتی تعریف نشده بود اما امسال با توجه به ظرفیت‌ها احساس کردیم که از پتانسیل موجود استفاده کنیم و با توجه به تأکیدات رهبری درباره حفظ و افزایش سطح آموزش قرآن کشور در این حوزه وارد شدیم.

وی گفت: بر همین اساس طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» را طراحی کردیم و مطالعات این طرح از یک سال قبل شروع شده بود و کارهای عملیاتی هم از یک ماه قبل آغاز شده است. 3 هزار و 500 دانشجو در این طرح شرکت کرده‌اند و این طرح در هشت منطقه تقسیم‌بندی شده و ما از آنهایی که ثبت‌نام کرده‌اند آزمون گرفته‌ایم و تعدادی را انتخاب کرده‌ایم. دور اول آموزش سه‌شنبه 19 آبان‌ماه با حضور 100 نفر از دانشجویان که مراحل را طی کرده‌اند آغاز می‌شود و پس از آن هم مراحل استانی آموزش دانشجو معلم قرآن کریم را آغاز می‌کنیم و امیدواریم این طرح گستردگی خوبی داشته باشد.

انتهای پیام

کد N1020934

وبگردی