آفتاب

نیویورک تایمز: آمریکا در سوریه تنها می‌شود

نیویورک تایمز: آمریکا در سوریه تنها می‌شود

نشریه نیویورک‌تایمز آمریکا گزارش داد، همچنان که آمریکا خود را برای تشدید حملات هوایی علیه گروه تروریستی داعش در سوریه آماده می‌کند، هم‌پیمانان عرب آمریکا همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی با تمرکز بر جنگ علیه یمن اکثر جنگنده‌های خود را از عملیات‌های مربوط به سوریه خارج کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه نیویورک‌تایمز آمریکا در گزارشی نوشت: کشور اردن که پیشتر در واکنش به اعدام وحشتناک یکی از خلبانانش توسط داعش در سوریه وارد جنگ علیه این گروه شده بود، اکنون عملیات‌های هوایی رزمی خود را معطوف به یمن کرده است.

این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: جنگنده‌های بحرین آخرین بار در ماه فوریه به اهدافی در سوریه حمله کردند و هواپیماهای قطری نیز بر فراز سوریه گشت‌زنی می‌کنند اما نقش آنها ناچیز است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، هم‌پیمانان عرب آمریکا که یک سال پیش با سروصدای زیاد اعلام کردند که جنگنده‌هایشان را وارد عملیات‌های اولیه در سوریه کرده‌اند، اکنون تا حد زیادی در این کمپین ناپدید شده‌اند. دولت اوباما در روزهای اول عملیات ائتلاف تحت امرش علیه داعش در سوریه مساله پرواز جنگنده‌های کشورهای عربی در کنار جنگنده‌های آمریکایی در قالب این کمپین را نشان‌دهنده همبستگی با خود در جنگ علیه داعش خوانده و تحسین می‌کرد اما با ورود عملیات‌های آمریکا در سوریه به مرحله‌ای مهم یعنی دستور به استقرار نیروهای ویژه برای حمایت از شورشیان و اعزام تعداد قابل توجهی جنگنده دیگر به ترکیه، کمپین هوایی در سوریه در حال تبدیل شدن به یک تلاش عمدتاً آمریکایی است.

ژنرال "چارلز براون" که رهبری این جنگ هوایی را از یک مرکز فرماندهی 60 میلیون دلاری در پایگاهی در کشور قطر عهده‌دار است، گفت: هم‌پیمانان عرب ما مشغول به کارهای دیگر بوده و تمرکز مهم آنها بر یمن است. این هم‌پیمانان همچنان ماموریت‌های پروازی دوره‌ای در سوریه انجام می‌دهند و به جنگنده‌های آمریکایی اجازه می‌دهند از پایگاه‌هایشان استفاده کنند.

به نوشته این گزارش، امارات متحده عربی آخرین بار در ماه مارس در سوریه حملات هوایی انجام داد و اردن در ماه اوت و عربستان در ماه سپتامبر دست به چنین حملاتی در سوریه زدند. با این حال آنها تاکید می‌کنند که با وجود فعالیت کمتر همچنان نقش نظامی مهمی در جنگ سوریه دارند.

همچنین طبق گزارش نیویورک تایمز، مشارکت هم‌پیمانان غربی آمریکا مثل فرانسه و استرالیا نیز در جنگ سوریه محدود شده است. طبق این گزارش اگرچه آنها در سوریه حملات هوایی انجام داده‌اند اما بخش عمده قدرت آتش خود را برای اهداف داعش در عراق اختصاص داده‌اند.

همچنین نخست‌وزیر جدید کانادا نیز وعده داده تا نقش اوتاوا در این کمپین هوایی را پایان دهد. از طرف دیگر هیچ یک از هم‌پیمانان غربی آمریکا به نظر نمی‌رسد که تمایلی به پیوستن به طرح استقرار جنگنده در پایگاه اینجرلیک ترکیه که می‌تواند حملات هوایی علیه شبه‌نظامیان در عراق و شمال سوریه را تسهیل کند، داشته باشند.

نیویورک‌تایمز همچنین نوشت: تاکنون هشت هم‌پیمان عربی و غربی آمریکا از مجموع 2700 حمله هوایی در سوریه تنها پنج درصد آنها را انجام داده‌اند و از مجموع 5100 حمله در عراق نیز 30 درصد از آنها را انجام داده‌اند.

انتهای پیام

کد N1020912

وبگردی