آفتاب
وزیر بهداشت در نشست سفرا و نمایندگی‌های کشور:

همه با هم کار نیمه‌تمام "ظریف" را به اتمام برسانیم

همه با هم کار نیمه‌تمام "ظریف" را به اتمام برسانیم

وزیر بهداشت با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در کشور گفت: اگر به فکر انتقال دانش فنی باشیم، منافع ملی ما بیش از گذشته تامین شده و حداکثر بهره‌برداری را خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر سیدحسن هاشمی در نشست سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و مسوولان نظام سلامت با بیان اینکه امیدواریم این جلسه، جلسه مفیدی در راستای منافع ملت ایران باشد، گفت: جا دارد که در اینجا از شهدا به ویژه شهدایی که در عرصه دیپلماسی تلاش کردند، یاد کنیم.

وی همچنین گفت: من تا قبل از حادثه منا و مشرف شدن به مکه از طرف دولت برای پیگیری آن حادثه، فکر می‌کردم که مهم‌ترین وزارتخانه در دولت وزارت کشور است، اما در آنجا بود که فهمیدم مهم‌ترین وزارتخانه وزارت امور خارجه است؛ چراکه گاهی یک کاردار یا یک سفیر می‌تواند هم مشکلات حادی ایجاد کند و هم باعث سعادت هموطنانش شود.

وزیر بهداشت افزود: بنابراین کار وزارت خارجه بسیار حساس و سخت است، به ویژه برای افرادی که در 30 سال گذشته سیاست‌ها و دولت‌های بعضا متناقض درونی را هم تجربه کرده‌اند. در این دوره وزارت امور خارجه و شخص وزیر خارجه با رهنمودهای رهبری و رییس جمهور یکی از گردنه‌های سخت انقلاب را پشت سر گذاشتند و آیندگان درباره برجام قضاوت می‌کنند که چه خدمت بزرگی به کشور بود و چه تلاش زایدالوصفی در آن انجام شد و با خیر و واقع‌بینی اتفاق افتاد.

هاشمی با تاکید بر لزوم بهره بردن از این تلاش گفت: نباید بگذاریم که کار بر زمین بماند. وزارت خارجه کار خود را کرده است و در حال حاضر ادامه آن کار مجلس و دولت و دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت است.

وی همچنین گفت: در دولت یازدهم طرح تحول نظام سلامت با محوریت خود رییس جمهور آغاز شد و همانطور که رییس جمهور در وعده‌های انتخاباتی خود گفته بودند، همه مردم را بیمه کردند. خدمات افزایش یافت و هزینه‌های مردم کاهش پیدا کرد. در حوزه زیرساخت‌ها نیز اقداماتی در حال انجام است. پیش‌بینی ما این است که از ابتدای سال آینده شرایط برای دستگاه‌های دولتی و از جمله وزارت بهداشت تغییر کند.

هاشمی درباره اقدامات انجام شده در حوزه سلامت گفت: در قالب طرح تحول سلامت تعداد زیادی متخصص و فوق تخصص در کشور توزیع شدند. دسترسی به پزشک برای شهرهای زیر 20 هزار نفر فراهم شد. حدود 2000 خانه بهداشت ساخته شد و دارو، واکسن، بهورز و ماما و... به میزان موردنیاز در اختیار مردم قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در کشور حدود 11 میلیون حاشیه‌نشین وجود دارد که به دلیل خشکسالی و جنگ تحمیلی حاشیه‌نشینی ایجاد شده، گفت: در حال حاضر 9 میلیون حاشیه‌نشین تحت پوشش خدمات بهداشتی هستند. همچنین به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه بهداشتی و به ازای هر 50 هزار نفر مرکز جامع خدمات سلامت را ایجاد کردیم. در ادامه اقدامات در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی در حوزه بستری، پرداختی مردم در شهرها به 6 درصد و در روستاها به 3 درصد کاهش یافت و دولت تاکنون ارقام زیادی را برای طرح تحول سلامت هزینه کرده است.

وزیر بهداشت طرح تحول نظام سلامت را مهم‌ترین برنامه اجتماعی دولت خواند و افزود: همه مراقبت می‌کنند که این طرح به سرنوشت طرح‌های گذشته دچار نشود و نقایص آن برطرف شود.

هاشمی یکی از مشکلات در حوزه سلامت را زیرساخت‌ها دانست و گفت: در حال حاضر 100 هزار تخت بیمارستانی کمبود داریم که باید ساخته شوند.

وی با اشاره به چگونگی استفاده از ظرفیت سفرا برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت گفت: ما می‌توانیم برخی امکانات را به کشورهایی که علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در ایران هستند، ارائه دهیم. ما در حوزه خدمات پزشکی توانمندی داریم. مثلا در بحث توریسم سلامت که در منطقه ما در حال گسترش است و کشور ترکیه در این موضوع موفقیت زیادی کسب کرده است. ترکیه در نخستین سال کارش، زیرساخت‌های خود را توسعه داد و مشکلات داخلی و بیمه‌ها را سروسامان بخشید. در حال حاضر پرداخت از جیب مردم در کشور ترکیه 18 درصد است. این در حالی است که در ایران قبل از طرح تحول، میزان پرداختی مردم نزدیک به 60 درصد بوده است. به هرحال توریسم سلامت یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌توان از آن استفاده کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امکانات خوبی در ایران وجود دارد، گفت: در برخی زمینه‌ها ظرفیت‌های ما نه تنها از نظر نرخ و قیمت، بلکه از نظر توانمندی، علم، دانش و تجربه بی‌نظیر است و اگر از آنها استفاده کنیم، فرصت بازار خوبی را ایجاد کرده‌ایم.

هاشمی با اشاره به توانایی ایران برای فرستادن نیروهای انسانی مانند پرستار و پزشک در یک دوره مشخص به کشورهای علاقه‌مند گفت: مثلا این اتفاق در آفریقای جنوبی افتاده است. همچنین کوبا یکی از مهم‌ترین صادراتش نیروی تخصصی در حوزه پزشکی است.

وی افزود: بخش مهم‌تر سرمایه‌گذاری در داخل کشور در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و ساخت بیمارستان است و تصور می‌کنیم فرصت‌های بسیار خوبی در این زمینه‌ها در کشور وجود دارد.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها نباید در جهت افزایش وابستگی اتفاق افتد، گفت: بلکه هنر این است که سرمایه‌های زیادی وارد کشور شده و آنها را به ماندگاری در کشور علاقه‌مند کنیم، نه اینکه به واردات وابسته شویم. ایران جزو معدود کشورهایی است که نیروهای جوان و دانشمند دارد. اگر به فکر انتقال دانش فنی باشیم، منافع ملی ما بیش از گذشته تضمین خواهد شد و حداکثر بهره‌برداری را خواهیم داشت.

هاشمی با بیان اینکه همه با هم باید کار نیمه‌تمام دکتر ظریف را به اتمام برسانیم، افزود: کامل کردن این کار به این صورت است که در زندگی مردم و در اقتصاد کشور شاهد تغییرات جدی باشیم که این مهم از طریق سرمایه‌گذاری در کشور اتفاق می‌افتد و وزارت بهداشت این پتانسیل را دارد که جای خود را در منطقه پیدا کند و در بین جمعیت 350 تا400 میلیونی منطقه نگاه عمیقی را داشته باشیم.

وزیر بهداشت در پایان تصریح کرد: بنابراین حوزه سلامت این ظرفیت را دارد که در منطقه نقش‌آفرینی کند.

انتهای پیام

کد N1020790

وبگردی