آفتاب

بررسی نظریه‌ ناصرخسرو درباره آگاهی دینی

بررسی نظریه‌ ناصرخسرو درباره آگاهی دینی

نظریه‌ ناصرخسرو درباره آگاهی دینی بررسی می‌شود.

به گزار ایسنا، سیدمحمد عمادی‌ حائری در بیست‌ودومین مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ ناصرخسرو می‌کوشد نظریه‌ ناصرخسرو در باب آگاهی دینی را شرح دهد، نظریه‌ای که هم ذهنی بودن تجربه‌های معنوی و دینی را می‌پذیرد و هم بر تفاوت‌های آن با تجربه‌های حسی تأکید می‌کند.

این درس‌گفتار روزهای چهارشنبه ۲۰ و ۲۷ آبان در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود و ورود علاقه‌مندان آزاد است.

در خبر برگزاری این درس‌گفتار عنوان شده است: تجربه‌های معنوی و دینی در سنت‌های دینی گوناگون مبنایی برای باورهای دینی بوده است. با وجود آنکه این نوع تجارب شباهت‌هایی با تجربه‌های حسی دارند، بسیاری از فیلسوفان معاصر تأکید می‌کنند که تجربه‌های دینی و معنوی تفاوت‌های بنیادینی با تجربه‌های حسی دارند و نمی‌توان این دو نوع تجربه را از یک سنخ دانست. در برابر، برخی دیگر از فیلسوفان، مشهورتر از همه فیلسوف فقید آمریکایی ویلیام. پی آلستون، با مقایسه و طرح شباهت‌های تجربه‌ دینی و تجربه‌ حسی می‌کوشند اصالت و حجیت تجربه‌های دینی را همانند تجربه‌های حسی نشان دهند. از سوی دیگر، بسیاری از روانشناسان دین تأکید می‌کنند که تجربه‌های دینی بنیادی زیست‌شناختی دارند و بنابراین امری کاملاً ذهنی هستند.

انتهای پیام

کد N1020759

وبگردی