آفتاب
مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرد؛

دو سند استحصال شده لانه جاسوسی/نگرانی آمریکا ازکاهش تعداد جاسوسان

دو سند استحصال شده لانه جاسوسی/نگرانی آمریکا ازکاهش تعداد جاسوسان

مركز اسناد انقلاب اسلامی دو سند استحصال شده لانه جاسوسی را تحت عنوان «اسناد درس آموز» منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مركز اسناد انقلاب اسلامی در راستای توصیه مقام معظم رهبری به جوانان مبنی بر مطالعه اسناد مكشوفه از سفارت سابق آمریكا، اسناد استحصال شده لانه جاسوسی را تحت عنوان «اسناد درس آموز» به صورت روزانه منتشر می‌كند.

براساس اسناد، سازمان امنیت و اطلاعات كشور (ساواك) اطلاعات و خبرهای خود را از شبكه منابع و خبرچین‌ها و...كه در تمام قسمتهای مختلف مملكت حضور داشتند، دریافت می‌كرد. این سازمان كه دست پرورده سازمان سیا بود، شبكه های جاسوسی و افراد خودی و وابسته و خبرچین و انواع و اقسام منابع خبری خود را در كشور ملزم می‌كرد تا اطلاعات جاسوسی و خبرهای دست اول را در اسرع وقت به سفارت برسانند. ۲ سند ذیل نشان دهنده سردی روابط بین شبكه ها و منابع جاسوسی با سفارت است.

متن این سند به شرح زیر است:

از: سفارت آمریكا در تهران

به: واشنگتن

 موضوع: از بین رفتن منابع اطلاعاتی سفارت

۱- كل مطلب محرمانه است.

۲- خلاصه از نتایج تیره شدن روابط میان ایران و آمریكا مشكلات مربوط به تمایل ایرانیان به ملاقات با كارمندان سفارت آمریكا است. این مشكلات همان طور كه در تلگرافهای قبلی گفته شده رو به افزایش است. اصرار در مورد منصوب كردن (كاتلر) به عنوان سفیر آمریكا و اتهامات مداومی كه به آمریكا و سازمان سیا در مورد دخالت در امور ایران می زنند ترس ایرانیان را از دیده شدن یا صحبت كردن با كارمندان سفارت به حد زیادی افزایش داده است تا جایی كه این موضوع به نابودی زحمات ما در جمع آوری اطلاعات می انجامد.

۳- عواقب نامطلوب تیره شدن روابط ایران و آمریكا خیلی از منابع اطلاعاتی خوب ما را از بین برده است و بی علاقه بودن عده ای از ایرانیان در برخورد و صحبت كردن با كارمندان سفارت آمریكا را افزایش داده است. این عكس العملها از زمان تصمیم ۱۷ ماه مه سنای آمریكا (محكوم كردن اعدامهای دادگاه انقلاب) شروع شد و سپس با تظاهرات در مقابل سفارت آمریكا در تاریخ ۲۴ و ۲۶ ماه مه و آنگاه نظرات یزدی درباره كاتلر در مطبوعات و حمله شدید رسانه‌های گروهی اوج گرفت. این عمل موقعیت ما را به طور قابل ملاحظه ای متزلزل كرده است ٬ حتی بدتر از اوایل انقلاب.

۴-  یكی از كارمندان قسمت اقتصادی كه چهار سال سابقه تجربه كاری دارد می‌گوید خیلی از ایرانیانی كه قبلاً با او در اداره شان قرار ملاقات می گذاشتند و یا تلفنی به تقاضاهایش پاسخ می‌دادند حال حداكثر می‌توانیم از ایشان تقاضای ملاقات خصوصی و یا مكالمه تلفنی در شب بكنیم. آنها عموماً از صحبت كردن درباره مسایلی كه شش یا هشت ماه پیش آزادانه با ما درمیان می گذاشتند اكراه دارند. اگر چه تعدادی از آنها به واسطه روابط گرم با ما خجالت می كشند كه قرار ملاقاتهای تجارتی و معمولی را رد كنند بنابراین مدام آن را به عقب می‌اندازند. یك كارمند فارسی زبان شركت نفت كه سه سال كارآموزی دیده عیناً مشكلات فوق را در مورد تماسهای زیادی كه داشته گزارش می دهد. بعضیها دیگر دسترسی به منابع اطلاعاتی سابق را ندارند و تقریباً تمامی آنها از صحبت كردن با ما اكراه دارند.

۵- تمامی كارمندان قسمت سیاسی همین پدیده را مشاهده نموده اند. در خیلی از موارد منابع اطلاعاتی ما كشور را ترك كرده اند. حتی كسانی كه مدت چهار سال دوستی نزدیك با كارمندان بخش سیاسی سفارت داشته اند علاقه ای به ملاقات با این كارمندان نشان نمی دهند؛ گر چه تعدادی از آنان به ملاقات خصوصی با كارمندان سفارت در منازل خود علاقه مندند. البته بعضی افراد هنوز مایل به ادامه ملاقات با كارمندان بخش سیاسی هستند ولی آنها كافی نبوده مضافاً براینكه این افراد كسانی نیستند كه ما علاقه مند به ملاقات آنان باشیم. كارمندانی هم كه مدت زیادتری در تهران بوده اند این واكنش را حتی از دوستان قدیمی خود دیده اند.

۶-  كاردار در مورد تعدادی از سفرای قبلی ایران كه او سابقاً با آنها در تماس بوده و آنها را می‌شناخته، می‌گوید هیچ كدام از آنها بعد از برگشتن به ایران با ما تماس نگرفته‌اند. یك سفیر بازنشسته خبره به كارمند ما گفته است كه خیلی از همكارانش تماس با سفارت را یك كار خطرناك در جمهوری اسلامی ایران تلقی می كنند. باید دید به جای كسانی كه با ما همكاری داشته و در ماه آینده ایران را ترك خواهند كرد چه تعداد از ایرانیان با ما همكاری خواهند كرد.

۷- تجربیات گذشته در به دست آوردن اطلاعات از مسایل یهودیهای ایران یكی از بهترین موارد بوده است. ولی وقتی كه ما به دنبال پیدا كردن چند منبع اطلاعاتی بودیم تا به ما كمك كنند  آنها همگی از عواقب ناشی از تماس با آمریكا كه متوجه آنان خواهد بود نگران بودند.

۸- بعضی از منابع خبری در تهران اشاره كرده اند به اینكه سوءظن همكاران و دوستانشان نسبت به آنان رو به افزایش است. این حالت مخصوصاً در دانشگاهها به شكل حادّش بروز كرده است. جایی كه افراطیون٬ روشنفكران را از مواضع ضد آمریكایی مورد حمله قرار می‌دهند. آن طور كه یكی از منابع خبری گزارش می‌دهد حتی كسانی كه بیشتر در جریان كار قرار دارند با این موج از بین می‌روند.

۹- شك نیست زمینه‌ای كه درجریان این وقایع شكل می‌گیرد به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز ما را بسیار مشكل می‌كند؛ گر چه هنوز شرایط به سطح بعضی از كشورهای جهان سوم كه آنها روابط كاركنان سفارت و مردم محلی را شدیداً تحت كنترل دارند نرسیده است ولی فشارهای چند هفته اخیر  ایران را بسوی چنان موقعیتی سوق می دهد.

 

دومین متن سند منشر شده توسط مرکز اسناد انقلاب به شرح زیر است:

مركز اسناد انقلاب اسلامی، در این سند سلطه بر بازار داخلی ٬ چپاول نفت ارزان ٬ تربیت مقامات تصمیم گیرنده به شكل آمریكایی ٬ سرپرستی ارتش ٬ گرفتن امتیاز جاسوسی و بالاخره حكومت كامل بر ایران، در دستور كار آمریكا قرار داشته است.

سند مذكور با صراحت تمام حكومت انحصاری آمریكا بر بازار ایران سرپرستی ارتش ایران٬ سوق دادن اندیشه ایرانیان در جهت سیاستهای آمریكا و بالاخره بر هدایت شاه مخلوع و دولت آموزگار در خط سیاست كاخ سفید تأكید می كند. خصوصاً قصد آن دارد كه شاه و دولت او در صف متحدان نزدیكتر اسرائیل در آیند. همچنین به عنوان یك برنامه عمل مشخص و مفید بر تماس هر چه بیشتر باجناحهای میانه روداخلی و مراكزمهم نیرو در ایرانی كه به اصطلاح مدرنیزه می شود اصراردارد و در جای دیگر بر جلب هر چه بیشتردانشجویان ایرانی به آمریكا و كنترل و تربیت آنها به شیوه آمریكایی تاكید می كند.

از : سفارت آمریكا در تهران  محرمانه  تهران

 به : وزارت دفاع واشنگتن

 موضوع: هدف و عملكرد سفارت آمریكا در ایران

۱۱ ژانویه ۱۹۷۸ (۲۱ دی ۱۳۵۶)

 «از اینكه آن وزارتخانه اهداف و محدودیتها را به صورتی ثابت و غیرقابل تغییر شناسایی نكرده است متشكریم. ما مسایل مورد بحث در تلگرام ب را با دقت مطالعه كردیم.

 دركل ٬ مطالب آن به نظر ماواقع گرایانه وقابل دسترسی ومنطبق بااهداف مادرایران می باشد. با وجود این ما متن این بیانیه را برای در نظر گرفتن تغییرات و پیشرفتهای اخیر برای منطبق شدن كامل با اهدافمان كمی تغییر داده ایم. »

 در زیر٬ این بیانیه جدید را به طور كامل می آوریم:

متن تلگرام «ب»

۱-رابطه سیاسی  اقتصادی

 بر مبنای اعتماد٬ اطمینان و احترام متقابل شامل: بند... ابقا وتقویت رابطه مبتنی بر اعتماد و اطمینانی كه با شاه پیداكرده ایم... گسترش محدوده تماسهای سفارتخانه با بخش‌های مهمی از جامعه ایرانی و انتخاب گامهایی برای حداكثر كردن تماس با نیروها و گروههایی كه در رابطه با مراكز مهم اثر در ایرانی كه به سوی مدرنیزه شدن پیش می‌رود هستند. این عمل موقعیتهایی را نیز شامل می‌باشد كه در اثر بعضی ساده نگری های دولت در مورد فعالیتهای سیاسی پیش می‌آیند. با در نظر گرفتن اینكه در بعضی از موارد ریسكهایی ممكن است پیش بیاید كه می بایست آگاهانه انتخاب و یا رد شوند.

 ... تشویق كردن آموزگار (نخست وزیر) و كابینه او برای ادامه برنامه های دراز مدت اقتصادی در ایران و برنامه ریزی یك طرح مشخص برای رسیدن به جهشهای اقتصادی.

 هنگامی كه به ناچار منابع نفتی رو به اتمام می روند در این رابطه تشویق كردن و پشتیبانی مقامات بانك توسعه بین المللی و ( IBRD) ایرانی برای كمك گرفتن متخصصین خارجی و شنیدن توصیه های منابع مناسب دیگر نیزقدمهای مؤثری است... ت. جهت تحت تأثیر قراردادن مقامات تصمیم گیرنده و نظریه پردازان ایرانی ٬ از سیاستها و موضعگیری های آمریكا در روابط فیمابین ٬ از حداكثر ظرفیت و امكانات دفتر اطلاعات آمریكا استفاده كنید.

۲- رابطه قوی بین ایران و آمریكا در زمینه های غیرنظامی

 ... در ادامه صادرات قابل توجه نفت به آمریكا و وابستگان نزدیكش سیاست معتدل قیمت گذاری برای نفت را تنظیم و تشویق كنید.

سیاستها و برنامه های آمریكا را در مورد انرژی و احتیاج اقتصاد دنیا به نفت در سطوح قیمتهای قابل تحمل٬ توضیح دهید.

 ... ازدیاد سهم آمریكا در بازار تجاری ایران را آسان كنید و در این راه از قدرت دفتر سفیر نیز به عنوان پشتیبان استفاده كنید.

 ... اضافه كنید كه چگونه می توانیم قدمهای كمیسیون ارتباط ایران و آمریكا را مؤثرتر كنیم ٬ از جمله اینكه چطور بخش خصوصی آمریكا را بیشتر در بازار ایران تداخل دهیم.

 ... دكتر اعتماد و سازمان انرژی اتمی او را در رابطه با آخرین قرارداد اتمی بین ایران و آمریكا در جهت طرح عدم توسعه پرزیدنت مد نظر داشته باشید.

 ... برای آمریكا امتیازی در ایران در مورد جمع كردن اطلاعات (جاسوسی) به دست آورید و پشتیبانی را در پاسخ به این امتیازات ادامه دهید. هر پیشنهاد را برای امتیازی Pro Quo liasion  (QUID) برای جدید به دقت سبك سنگین كنید تا مطمئن شوید كه باعث در خطر انداختن پیشرویهای موجود نشوند.

 ... سعی كنید كه ایران را بیشتر در تلاشهای منطقه ای كه برای كم كردن كشت مواد مخدر كه در پاكستان و افغانستان صورت می گیرد شركت دهید تا عبور یا ورود مواد مخدر قاچاق از ایران كم شود.

 ... با وزارت علوم دولت ایران همكاری كنید تا جوانان ایرانی بیشتری برای تحصیل در آمریكا آماده شوند و به عمل آیند.

 ... موقعیتهای محصلین ایرانی را كه در پی تحصیل در آمریكا می باشند در موارد مناسب ارزیابی كرده و مشورت و تعلیم انگلیسی قبل از عزیمت را زیاد كنید.

 ... به وارد كردن فشار بر روی ایران در مورد پرداخت بدهیش كه در اثر غفلت خودش پیش آمده ادامه دهید.

۳- در مورد روابط نظامی

 از جمله برنامه تجهیزات نظامی با احتیاط كامل با ایران همكاری كنید.

 ... یك تماس دائم با شاه و مشاوران اصلی نظامی اش در مورد احتیاجات نظامی اش برقرار كنید تا درخواست برای فروش لوازم نظامی غیر لازم ننماید.

 ... خریدهای خارجی تجهیزات نظامی حال و آینده ایران را به دقت سرپرستی كنید.

 ... فعالیتهای نمایندگان تولیدكنندگان اسلحه آمریكایی را به دقت دنبال كنید تامطمئن شوید كه آنها قوانین تازه فروش اضافی را در نظر می گیرند و دنبال راههایی می گردند تا تعداد آمریكایی ها را كه در رابطه با كنتراتچی های دفاعی در ایران كار می كنند تقلیل دهند.

 ... تجهیزات نظامی ما را در رابطه با حصول این اطمینان كه برای قوای مجاز نظامی ایران كافی باشند به دقت زیر نظر داشته باشید. البته این كار در چهارچوب راهنمای انتقال تجهیزات نظامی می باید عمل شود.

 ... همكاری نظامی ایران و آمریكا را دوباره امتحان كنید تا مطمئن شوید كه در چهارچوب قانون عمومی۹۲-۹۵ عمل می كنیم.

 ... دولت ایران را تشویق كنید تا بدون اینكه به هیچ وجه وابستگیش و احتیاجش به كمك و راهنمایی ارتش ایالات متحده آمریكا كم بشود٬ مسئولیت بیشتری در موردتكنیكهای مدیریت و برنامه ریزی و تشكیلات دهی كارمندان نظامی به عهده گیرد.

 ... برای آمریكا امتیازاتی در مورد پرواز بیش از حد هواپیماها در خاك و لنگراندازی كشتیهای نیروی دریایی در بنادر ایران به دست آورید.

 ۴- به دست آوردن موضع تعدیل شده ای برای ایران در منطقه

 دولت ایران را برای ادامه برخورد تعدیل شده با درگیریهای اعراب و اسرائیل و پشتیبانیش برای

 مذاكرات صلح ما در خاورمیانه تشویق كنید.

 ... به ایران دستیابی به یك رابطه مثبت با اسرائیل از جمله صدور نفت به آن كشور را توصیه كنید.

 ... ایران باید با هر تغییر و تحول دوباره ای در پاكستان مخالفت كند.

 ازهمكاری ایران باعربستان سعودی عمان و هرعرب دیگری درموردامنیت خلیج فارس حمایت كنید و در جریان تحولات امنیتی كه در عراق و دیگر كشورهای همسایه پیش می آید قرار داشته باشید.

 ... یك همكاری متعهدانه با افغانستان٬ پاكستان و هندوستان را در زمینه های سیاسی و اقتصادی تشویق كنید.

 ... ایران را تشویق كنید تا از سیاستهای اصلی ما در آفریقا حمایت كند.

 ۵- پیشرفت در اجرای برنامه حقوق بشر در ایران

 ... با شاه و دیگر مسئولان در موقعیت مناسبی راجع به سیاست حقوق بشر آمریكا كه روی بهبودی حقوق بشر متمركز شده باشد (كه قابل دستیابی است) صحبت كنید و بگویید كه این امر مخالف تغییر در سیستم سیاسی می باشد (چون ممكن است باعث دخالت خارجی باشد و مثمرثمر نباشد). اینكه یك تصویر عمومی بدی از ایران در این مورد می تواند چه اثراتی روی موضع و موقعیت بین المللی ایران در آمریكا و مناطق دیگر داشته باشد را در نظر بگیرید.

کد N1020753

وبگردی