آفتاب

اف.بی.آی به روسیه در تحقیقات درباره سقوط هواپیما در سینا کمک می‌کند

اف.بی.آی به روسیه در تحقیقات درباره سقوط هواپیما در سینا کمک می‌کند

مقامات ارشد آمریکا اعلام کردند، اداره تحقیقات فدرال (اف.بی.آی) موافقت کرده تا به دولت روسیه در تحقیقاتش درخصوص سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس 321 در شبه جزیره سیناء کمک کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، برخی مقامات آمریکایی گفتند، روس‌ها در انجام تجزیه و تحلیل قانونی برای مشخص کردن اینکه چه چیزی باعث سقوط ایرباس 321 شده، کمک می‌خواهند، در حالی که برخی مقامات دیگر گفتند، درخواست روس‌ها کلی‌تر بوده است. اگرچه اکثر بخش‌های باقی‌مانده از این هواپیما به شعاع هشت مایل در شبه‌جزیره سیناء پراکنده شده، اما برخی بخش‌های این هواپیما برای تجزیه و تحلیل به روسیه برده شده است.

بسیار نادر است که روس‌ها چنین درخواستی را مطرح کنند و برخی مقامات آمریکایی این درخواست را به عنوان نشانه‌ای از چالش‌هایی که محققان با آن روبه‌رو شده‌اند، تفسیر کردند.

به علاوه اگرچه اف.بی.آی و «سرویس امنیت فدرال»، همتای روسی‌اش اغلب درخصوص مسائل مربوط به تروریسم که در آن به یک دشمن مشترک می‌رسند همانند القاعده و داعش با یکدیگر همکاری می‌کنند اما روابط کنونی آمریکا-روسیه از زمان جنگ سرد به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

در این مورد، این مساله که روسیه به سراغ آمریکایی‌ها رفته می‌تواند منافع ژئوپولتیکی داشته باشد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تلاش کرده تا از مساله تروریسم و تهدید جهانی برای پایان دادن به انزوا و تحریم‌های اعمال شده از جانب غرب به خاطر بحران اوکراین استفاده کند. مداخله نظامی پوتین در سوریه، ضمن رسیدگی به مشکل بالقوه برای روسیه با توجه به همکاری 5000 شبه‌نظامی روس با داعش نیز به عنوان تلاش برای پذیرفته شدن به عنوان یک شریک جهانی در مقابل با تروریسم تلقی می‌شود.

در حالی که این احتمال وجود دارد که روسیه حقیقتاً به تجربه اف.بی.آی برای کمک به حل راز و رمز این سقوط احتیاج داشته باشد، اما ممکن است کرملین این همکاری را به عنوان فرصت دیگری برای ترکیب شدن تلقی کند.

انتهای پیام

کد N1020740

وبگردی