آفتاب

جاسوسی "سیستماتیک" سرویس مخفی آلمان از متحدان برلین

جاسوسی "سیستماتیک" سرویس مخفی آلمان از متحدان برلین

نشریه آلمانی اشپیگل گزارش داد، سرویس مخفی آلمان به صورت سیستماتیک از متحدان برلین و برخی نهادهای بین‌المللی مانند صلیب سرخ جاسوسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آژانس اطلاعات آلمان (بی.ان.دی) در حال حاضر به همکاری با آژانس امنیت ملی آمریکا (ان.اس.ای) در شنود مکالمات مقام‌های وزارت خارجه و رئیس‌جمهوری فرانسه و نیز کمیسیون اروپا متهم است.

رادیو دولتی آر.بی.بی. و اشپیگل آنلاین پیشتر مدعی شده بودند که بی.ان.دی همچنین از چندین سفارتخانه و دولت‌های کشورهای اروپایی و متحدان آلمان جاسوسی کرده است.

اشپیگل بدون ذکر نام منبع خود روز شنبه گزارش داد که بی‌.ان.دی به صورت سیستماتیک از متحدان آلمان در سراسر جهان جاسوسی کرده و از جمله به جاسوسی از وزارت‌ کشور آمریکا، لهستان، اتریش، دانمارک و کرواسی اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است، اهداف جاسوسی آلمان شامل هیات‌های آمریکا در اتحادیه اروپا در بروکسل و سازمان ملل متحد در نیویورک، وزارت خزانه‌داری آمریکا و چندین سفارتخانه در آلمان از جمله سفارتخانه‌های آمریکا، فرانسه، انگلیس، سوئد، پرتغال، یونان، اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، اتریش و واتیکان بوده است. برلین همچنین از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مستقر در ژنو و آکسفام جاسوسی کرده است.

زمانی که ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در سال 2013 فاش کرد که واشنگتن از مقام‌های سراسر جهان جاسوسی کرده است، آلمان واکنش تندی نشان داد اما آژانس اطلاعات آلمان نیز به سرعت در پی ادعاهای جاسوسی از متحدان اروپایی آلمان از طرف ان.اس.ای هدف انتقادها قرار گرفت. بلژیک و هلند ماه ژوئن تحقیقاتی را در رابطه با ادعاهای جاسوسی آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N1020548

وبگردی