آفتاب
مدیرکل دامپزشکی استان اعلام کرد:

اجرای طرح مقابله با تب مالت در کرمانشاه نیازمند اعتبار

اجرای طرح مقابله با تب مالت در کرمانشاه نیازمند اعتبار

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه گفت: برای اجرای بخشی از طرح ویژه مقابله با تب مالت 6 میلیارد تومان اعتبار لازم داریم که آن را در سفر رئیس جمهور به استان پیگیری خواهیم کرد.

دکتر نادر پرور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، کرمانشاه را پنجمین استان در آلودگی جمعیت انسانی به تب مالت دانست و افزود: استان‌های دیگری مانند لرستان، کردستان، همدان و زنجان قبل از ما هستند. این شرایط باعث شد در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، طرح ویژه مقابله با تب مالت مطرح شود. این طرح بخش‌های مختلفی دارد.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در این طرح کانون‌های آلودگی شناسایی می‌شود، افزود: در طرح ویژه مقابله با تب مالت، دام‌ها، تست و اگر آلوده باشند کشتار می‌شوند، زیرا گوشت و شیر آنها دیگر قابل استفاده نیست. هزینه اجرای این طرح، 6 میلیارد تومان است که عمدتا هزینه، پرداخت غرامت به دامدارانی است که دام آنها کشتار می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح در شورای برنامه‌ریزی استان نیز به تصویب رسیده است، تاکید کرد: متاسفانه هنوز اعتباری برای اجرای آن داده نشده و موفق نشدیم این طرح را اجرا کنیم. قرار است این طرح در سفر رئیس جمهور به استان مطرح شود.

مدیر کل دامپزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: بخشی دیگری از کار واکسیناسیون جمعیت دامی سبک و سنگین در استان بود که این کار به خوبی انجام شد. در سال‌های گذشته به دلیل کمبود اعتبار تنها 50 درصد جمعیت دامی استان علیه تب مالت واکسینه می‌شدند. خوشبختانه امسال توانستیم پوشش 100 درصدی برای واکسیناسیون داشته باشیم.

وی ادامه داد: از آنجایی‌که عمده این بیماری از عراق وارد کشور ما می‌شد، طرح دیگری که اجرا کردیم مبارزه با قاچاق دام بود. ساماندهی کشتارگاه صنعتی بیستون با همکاری شهرداری نیز از دیگر اقدامات بود. زیرساخت‌های لازم برای اجرای "پیش سرد" در این کشتارگاه فراهم شده و نیازمند هماهنگی‌های نهایی است.

پرور گفت: در پیش سرد، لاشه دام 12 تا 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه سانتی‌گراد منجمد می‌شود تا هم گوشت ترد و خوشمزه شود و هم اگر میکروبی در آن وجود دارد به دلیل پدیده جمود نعشی از بین برود. شهرداری، تونل انجماد و انبارهای مورد نیاز این کار را فراهم کرده است.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه اظهار کرد: برنامه دیگر ما، بررسی میزان شیوع بروسلوز در جمعیت دامی استان بود که این کار را هم انجام دادیم و مشخص شد این بیماری در جمعیت گوسفند و بز و خصوصا در بخش عشایری و سنتی بیشتر است. درصد شیوع بروسلوز در جمعیت گوسفند و بز استان 4.6 درصد و در جمعیت گاو 0.3 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: طرح دیگر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در حال اجرا است. در این طرح وجود میکروب "بروسلا" در فرآورده‌های لبنی بررسی می‌شود. این کار بر روی فرآورده‌هایی از جمله بستنی و پنیر انجام می‌شود. با این کار میزان شیوع بروسلا در این فرآورده‌ها مشخص می‌شود و در نهایت جمع بندی نهایی اعلام می‌شود.

انتهای پیام

کد N1020497

وبگردی