آفتاب

شمخانی: اجازه ندهیم هدف دشمن در ایجاد انشقاق داخلی محقق شود

شمخانی: اجازه ندهیم هدف دشمن در ایجاد انشقاق داخلی محقق شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران عین انقلاب اسلامی است و نمی‌توانیم از اصول آن به ویژه در سیاست خارجی دست بکشیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در برنامه «نگاه یک» با اشاره به اهداف ایران از ورود به مذاکرات هسته‌ای گفت: ما می‌توانستیم در مذاکرات سه راهبرد داشته باشیم. مذاکره برای مذاکره، مذاکره برای فریب و مذاکره برای نتیجه و ایران مذاکره برای نتیجه را انتخاب کرد و به یک توافق مشخص دست یافت.

وی گفت:‌ما می توانستیم به دنبال یک توافق متعادل باشیم یا با پذیرش زیاده خواهی طرف مقابل مواجه شویم، اما ایران از ابتدا به دنبال این بود که از سر عدم نیاز به یک توافق متعادل برسد و اجازه ندهد زیاده خواهی طرف مقابل یا برداشت‌های غلط مبتنی بر اینکه ایران حاضر است هر توافقی را امضا کند شکل گیرد و در این بین مقام معظم رهبری در ایفای چنین نقشی به شکل برجسته حضور و تاثیر داشتند مبنی بر اینکه آن‌ها بودند که در رسیدن به اهداف‌شان به بن بست رسیدند نه ما. ما به خوبی فعالیت‌های هسته‌ای‌مان ادامه داشت و از این مسیر کوتاه نیامدیم.

شمخانی درباره اجرای برجام اظهار کرد: ما در میان راه‌های مختلف برای برخورد با برجام راهبرد و گزینه اجرا را انتخاب کرده‌ایم و گزینه اجرانکردن برجام امری منزوی و منتفی است. مجموعه مصوبات شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و نامه تاریخی رهبری در قرائت از برجام، شرایط اجرا و تقدم و تاخر اجرا در مسیر حمایت از اجرای هوشمند برجام است.

وی درباره ماهیت برجام گفت: در 22 ماه مذاکره شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بودیم و معتقدم باید به آینده فکر کنیم و در گذشته توقف نکنیم. ما باید اجرای درست برجام را زمینه سازی کنیم و این امکان‌پذیر است. در این میان از تلاش همه تلاشگران در این عرصه باید قدردانی کرد و اجازه ندهیم یکی از اهداف دشمن که همانا انشقاق در میان ماست محقق شود و با اجرای درست برجام به سمت افزایش توان صلح آمیز قابل قبول هسته‌ای و رفع تحریم‌های اقتصادی و مالی ناشی از پرونده هسته‌ای و برداشتن فشارها از مردم شویم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره روند بررسی برجام در این شورا گفت: بررسی‌های این شورا زمانی به مصوبه تبدیل می‌شود که به امضای رهبری برسد از این رو در بررسی دقیق، مفصل و زمان‌بر برجام در شورا که به ریاست آقای رییس جمهور برگزار شد دغدغه‌هایی مطرح شد که حدودا 9 الی 10 مورد بودند که مربوط به نوع روایت از برجام بحث‌هایی مطرح شد و این موضوعات به رهبری تقدیم شد.

شمخانی گفت:‌اما همه مسیر قانونی از شورا نمی گذشت. تصمیم گرفته شده بود که مجلس در این امر دخالت کند. طبیعی است مجلس هم باید روند قانونی را طی می کرد و مجوز لازم را برای اجرای برجام به دولت می‌داد. بعد از آن که رهبری نامه مدنظر را نوشتند بحث‌های شورا به تصویب رسید و البته این‌ها همه یک روش جاری و عادی است.

وی گفت: برجام در سیکل کاری خود قرار گرفته است و امیدواریم بدون توقف در گذشته و با امید به آینده از این مسیر به خوبی عبور کنیم و مواظب باشیم رقبا و دشمنان ما که خواهان بر هم زدن این معامله هستند به اهداف خود نرسند.

شمخانی درباره ملاحظات ده گانه شورای عالی امنیت ملی و اینکه آیا می شود آن‌ها را نام برد اظهار کرد: نه اینکه قابل بیان نیستند اما جنس این موارد از نوع ملاحظه، چگونگی قرائت از برجام و نیز شروط اجرای بعضی از بندهای برجام است و یا اینکه مثلا اقتصاد مقاومتی در حین اجرای برجام در چه وضعیتی قرار خواهد داشت یا در خصوص تسلیحات دفاعی و موشکی و یا کانال خرید ابزارهای دوگانه در حین برجام چه وضعیتی خواهیم داشت؟ در روند بررسی برجام در شورا برخی ابهامات روشن و برخی قرائت‌ها از برجام تصحیح شد. همچنین در رابطه با نسبت بین قطعنامه 2231 و برجام بررسی‌ها صورت گرفت و تاکید شد که هیچ محدودیت تسلیحاتی پذیرفته نمی‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص آغازاجرای برجام در کشور گفت: اجرای برجام از زمان‌بندی خاصی تبعیت می‌کند. آنچه گفته می‌شود که برجام آغاز شده است منظور تمهیدات و مقدمات کار است. اجرای عملیاتی تعهدات ایران در نطنز و فردو در مرحله مقدماتی آغاز شده است تا در زمانی که قرار شد تعداد سانتریفیوژها به 6 هزار تا برسد با حداقل ضایعات کار را انجام دهیم و مقدمات این کار در حال انجام است اما اجرای برجام به طور قطع بعد از آن خواهد بود که پرونده PMD در شورای حکام بسته شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر آماده سازی فنی نیز در حال انجام است چرا که کاهش سرعت سانتریفیوژها و از دور انداختن آن‌ها امری فنی و حساس است و ممکن است در این روند دستگاه یا قطعاتی از آن دچار مشکل شود. ما تمهیداتی را اندیشیده‌ایم که این کار در نهایت ایمنی و خسارت انجام شود که این رونده کاهنده زیان و ضرر فنی ناشی از شتابزدگی خواهد بود.

شمخانی در رابطه با تشکیل هیات نظارت بر برجام در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه هنوز این هیات تشکیل نشده است گفت: پیشنهاداتی وجود دارد اما چون ابعاد مساله باید به خوبی روشن شود و هنوز این کار در حال بررسی است این هیات تشکیل نشده است. علاوه بر این تا وقتی رهبری بر روی پیشنهادات در این رابطه نظر دهند این هیات عملیاتی نمی‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص زمان بسته شدن موضوع PMD ، گزارش آژانس در این باره را 24 آذرماه اعلام کرد و گفت: طبق اطلاعات ما گزارش آژانس در این تاریخ منتشر می‌شود و بعد از آن در صورت بسته شدن موضوع ایران اقدامات مربوط به اراک و نیز تبادل سوخت و سایر موارد را انجام می‌دهد.

تکمیل می‌شود...

کد N1020230

وبگردی