آفتاب

«بردی محمد اف» سند اجرای خط لوله گاز تاپی را امضا کرد

«بردی محمد اف» سند اجرای خط لوله گاز تاپی را امضا کرد

رئیس جمهور ترکمنستان سند آغاز اجرای پروژه خط لوله گاز «ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند» موسوم به پروژه «تاپی» را امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «داون نیوز»، رئیس جمهوری ترکمنستان سند آغاز اجرای پروژه خط لوله گاز «ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند» موسوم به پروژه «تاپی» را امضا کرد.

«قربانقلی بردی‌محمداف» این سند را تاریخی توصیف و اعلام کرد که اجرای عملی این خط لوله گاز قادر به حل و فصل مسائل اجتماعی، انسانی و نیز مشکلات اقتصادی منطقه است.

رئیس جمهوری ترکمنستان بدون اشاره به جزییات بیشتر از آغاز اجرای طرح مذکور، تصریح کرد: اجرای پروژه تاپی زمینه ایجاد اشتغال را در کشورهای ذینفع بوجود خواهد آورد و از اهمیت فراوان اقتصادی و ایجاد رفاه برای مردم منطقه برخوردار می‌‌باشد.

اجرای پروژه تاپی، سبب کمک به غلبه بر بحران انرژی در کشورهای پاکستان و هند خواهد شد. این خط به طول ۱۸۰۰ کیلومتر از شمال شرق ترکمنستان، جایی که بزرگترین میدان این کشور در آن واقع شده، آغاز می شود و با عبور از خاک افغانستان و پاکستان در مرز پاکستان-هند پایان می‌یابد.

 به گزارش روزنامه دولتی ترکمنستان، «عشق آباد» انتظار دارد که  تولید سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز تا پایان سال ۲۰۱۸ به طور کامل عملیاتی شود. به احتمال قوی ساخت این خط لوله بیش از ۱۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

خط لوله تاپی از میدان گازی دولت آباد ترکمنستان آغاز می‌شود و موازی با بزرگراه هرات، از افغانستان به «قندهار» خواهد رسید و پس از آن در پاکستان از شهر«کویته»به «ملتان» هند امتداد می‌یابد، هر چند بیشتر این مناطق در مسیر خط لوله در شمار مناطق ناامن قرار دارند، کشورهای یادشده با خوش بینی آن را دنبال می‌کنند.

قرار است روزانه ٥٠٠ میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان با خط لوله تاپی به افغانستان ترانزیت شود و سهم هر یک از کشورهای هند و پاکستان از گاز ترانزیتی با این خط لوله روزانه  یک میلیارد و ٣٢٥ میلیون متر مکعب خواهد بود.

چهار کشور حاضر در این پروژه چندی پیش  به توافق رسیدند که شرکت ملی گاز «ترکمن گاز» رهبری یک کنسرسیوم را برای هدایت این پروژه ١٠ میلیارد دلاری بر عهده گیرد، البته تعدادی شرکای تجاری خارجی نیز قرار است در این طرح شرکت داشته باشند.

رئیس جمهوری ترکمنستان پیشتر گفته بود که  شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای برای شرکت در این پروژه و سرمایه‌گذاری در تاپی ابراز تمایل کرده‌اند. وی همچنین تصریح کرده بود که از شرکت‌های ترکیه ای نیز دعوت کرده‌ تا در مناقصه این پروژه شرکت کنند.

کد N1020215

وبگردی