آفتاب

مبنای نظری بی اعتمادی رهبر انقلاب به آمریکا از نگاه حسین موسویان

مبنای نظری بی اعتمادی رهبر انقلاب به آمریکا از نگاه حسین موسویان

حسین موسویان سفیر پیشین کشورمان در آلمان در بخشی از کتاب ایران و آمریکای خود به واکاوی علت های بی اعتمادی و بد بینی رهبر معظم انقلاب به اهداف و نیت های آمریکایی ها پرداخته است.

سعید جعفری فرقی نمی کند با چه عینکی به روابط و مناسبات ولو اندک و غیر رسمی ایران و آمریکا نگاه کنید. خروجی فرقی نمی کند. ایالات متحده طی همین دوران پس از انقلاب که رابطه رسمی میان تهران و واشنگتن نبوده، تا توانسته عهد شکنی کرده و زیر قول و قرارهای غیر رسمی خود زده است.
[span]
حسین موسویان در کتاب «ایران و آمریکا» به خوبی به این موارد به صورت تاریخی اشاره می کند. از ماجرای آزادی گروگان های آمریکایی در لبنان و فراموش کردن جرج بوش پسر به قول هایی که درباره آزادی اموال بلوکه شده ایران داده بود. از عذرخواهی غیر رسمی کلینتون از ایران به خاطر دخالت ها و مزاحمت ها و دشمنی های کشورهای غربی علیه تهران تا وضع تحریم های داماتو علیه ایران. از همکاری بر سر آینده افغانستان تا قرار دادن ایران در محور شرارت.
سفیر پیشین کشورمان در آلمان پس از بررسی موردی همه این مسائل و البته اشاره به روایت های تاریخی و سخنرانی های رهبری انقلاب در رابطه با موضوع رابطه با آمریکا نتیجه می گیرد که ۴ دلیل اصلی بنیان نظری باور رهبری در خصوص بدبینی به آمریکا را تشکیل می دهد.

نخست اینکه ایشان قبل از هر چیز بر این باور هستند که صرف نظر از همه فراز و نشیب ها بین ایران و آمریکا، هدف غایی واشنگتن سرنگونی نظام اسلامی و سلطه بر آن در قالب یک مستعمره آمریکاست. همانند چیزی که در دوره شاه و پس از کودتای28 مرداد اتفاق افتاد.

دومین عنصری که موضع رهبر انقلاب در برابر آمریکا را شکل می دهد اعتقاد استوار ایشان بر این اصل است که سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه و به ویژه در رابطه با ایران شدیدا تحت تاثیر لابی طرفدار اسرائيل است. از نظر ایشان رئيس جمهور آمریکا اختیاری بر سیاست خارجی ایالات متحده ندارد. 

سومین  عنصر شکل دهنده تلقی رهبر انقلاب از ایالات متحده بی اعتمادی فوق العاده به سیاست آمریکایی ها است. مدارک ضبط شده توسط دانشجویان خط امام در جریان اشغال لانه جاسوسی نشان می دهد اعضای سفارت آمریکا در تلاش بودند میان اعضای دولت جدید و نیروهای نظامی و ارتشی ارتباط برقرار کنند. موضوعی که می توانست به تغییر سرنوشت انقلاب اسلامی و چه بسا تکرار حادثه کودتای ۲۸ مرداد منجر شود.  جایی که بر اساس مدارک سفارتخانه این مرکز درگیر جاسوسی و تشویق ارتباطات دولت موقت با ارتش بوده است. 

و در نهایت اینکه حضرت آیت الله خامنه ای به حکومت آمریکا و نظام آن به عنوان نظامی معتاد به استکبار می نگرد. ایشان احساس می کنند اگر کشوری قدرتمند نباشد آنگاه رابطه ارباب رعیتی تنها مراوده ای است که آمریکا آمادگی پذیرش آن را دارد. 

49308

کد N1020057

وبگردی