آفتاب

فرماندار اوکیناوا کوتاه نمی‌آید

فرماندار اوکیناوا کوتاه نمی‌آید

فرماندار اوکیناوا که مخالف سرسخت جابجایی پایگاه هوایی آمریکاست، می‌گوید که کار مقام‌های سابق را تایید نمی‌کند چرا که "نادرست" است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری یو.پی.آی، مناقشه بر سر جایجایی یک پایگاه هوایی ارتش آمریکا در جزیره اوکیناوا زمانی که فرماندار این جزیره از ابطال اجازه جابجایی امتناع کرد، بالا گرفت.

تاکشی اونگا، فرماندار اوکیناوا روز جمعه گفت که نمی‌تواند از توصیه‌های کیچی ایشی، وزیر اراضی توکیو تبعیت کند. این وزیر تلاش دارد تا با بازنگری در حکم ابطال ماه اکتبر، بر فرماندار اوکیناوا غلبه کند. اوناگا گفت که وی نمی‌تواند این کار را ستایش کند چرا که کار مقام‌های سابق "ناقص" بوده حامیان اوناگا موافق هستند چراکه آنها حضور آمریکایی‌ها را با حوادث و جرایم مرتبط می‌دانند.

ایالات متحده و ژاپن حدود 20 سال است که برای جابجایی این پایگاه هوایی تلاش می‌کنند. این پایگاه در محدوده‌ای پرجمعیت مستقر است که به نام گینووان شناخته می‌شود. این طرح قصد دارد تا پایگاه مذکور را به محلی کم جمعیت در ساحل هنوکو منتقل کند اما بسیاری از ساکنان اوکنیاوا می‌خواهند که پایگاه آمریکا برای همیشه برچیده شود.

جمعیت 3 / 1 میلیونی اوکیناوا میزبان بیش از 47 هزار نیروی آمریکایی در ژاپن و سه چهارم پایگاه‌های آمریکا در این کشور هستند. معترضان مخالف حضور آمریکا هستند و احساسات ضد آمریکایی از 1996 و زمانی که سه آمریکایی به دختری محصل تجاوز کردند، بالا گرفته است. با این حال شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفت است که به خطر انداختن طرح جابجایی را تحمل نخواهد کرد.

امتناع اوناگا از پذیرفتن خواسته توکیو احتمالا منجر می‌شود تا دادگاهی در پایان نوامبر به این پرونده رسیدگی کند اما فرماندار اوکیناوا از سیاست‌های اولیه خود کوتاه نیامده است.

انتهای پیام

کد N1020043

وبگردی