آفتاب

میزبانی آلمان با محوریت اوکراین/اشتاینمایر: موانعی در حل سیاسی بحران اوکراین وجود دارد

میزبانی آلمان با محوریت اوکراین/اشتاینمایر: موانعی در حل سیاسی بحران اوکراین وجود دارد

دیپلمات‌های ارشد آلمان، روسیه، فرانسه و اوکراین روند رو به رشد توقف درگیری‌ها در اوکراین را مورد استقبال قرار داده و خواستار بهبود اوضاع سیاسی در این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ فرانک والتر اشتاینمایر،‌ وزیر امور خارجه آلمان که میزبان همتایانش از اوکراین، روسیه و فرانسه در برلین بود، به خبرنگاران گفت: این نشست دو ساعته بر چگونگی تحقق کامل آتش بس مورد توافق در سپتامبر سال جاری میلادی میان دولت کی‌یف و جدایی طلبان تمرکز داشت.

وزیر خارجه آلمان اظهار داشت که هیچ کس منکر سختی‌ها و موانع در مسیر ایجاد راه حل سیاسی در اوکراین نیست اما من تلاش واضحی را از سوی شرکت کنندگان در این نشست به منظور برداشتن این موانع مشاهده کردم.

اشتاینمایر افزود: ما به طور گسترده در این نشست اوضاع امنیتی اوکراین را بررسی کردیم و پیشرفتی درباره جمع‌آوری سلاح‌های سبک از سوی طرفین درگیری حاصل شده است.

وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد که در پایان نوامبر یا اوایل دسامبر امکان جمع آوری سلاح‌های سنگین نیز فراهم شود.

او افزود: انتظار می‌رود مذاکرات در زمینه مین زدایی اواخر ماه جاری صورت بگیرد و امیدوارم که قبل از آغاز زمستان این امکان فراهم شود.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین گفت:‌ یکی از مسائلی که باید درباره آن سخن گفت و آن را حل و فصل کرد خروج تسلیحات سنگین شامل تانک،‌ توپخانه و خمپاره‌هاست. ما امیدوار هستیم تا اوایل دسامبر سال جاری میلادی این مساله حل و فصل شود.

توافق آتش بس اول سپتامبر سال جاری میلادی به صورت غیرمنتظره‌ای پس از یکسری توافقات ناکام به امضای طرف‌های درگیر در اوکراین رسید.

ارطغرل آپاکان، رییس ناظران برای سازمان امنیت و همکاری اروپا اخیرا گفته بود که آتش بس در حال اجراست اما اوضاع همچنان در اوکراین نابسامان است.

توافق صلح نیز در فوریه سال جاری میلادی در مینسک برای خروج تسلیحات سنگین از مناطق جنگی و برگزاری انتخاباتی در مناطق تحت تصرف جدایی طلبان در شرف این کشور استوار است.

انتهای پیام

کد N1019696

وبگردی