آفتاب

نماینده لیبی در سازمان‌ملل: دولت وحدت ملی ماه جاری میلادی تشکیل می‌شود

نماینده لیبی در سازمان‌ملل: دولت وحدت ملی ماه جاری میلادی تشکیل می‌شود

نماینده لیبی در سازمان ملل از تشکیل دولت وحدت ملی در آینده‌ای نزدیک و پیش از پایان ماه جاری میلادی خبر داد. فرستاده سابق سازمان ملل به لیبی نیز تاکید کرد که برقراری صلح در لیبی بدون توافق همه گروه‌ها و مشارکت سازنده آنها ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، ابراهیم دباشی، نماینده لیبی در سازمان ملل در نشست شورای امنیت اعلام کرد که دستیابی به توافق تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی در آستانه تحقق است و به احتمال زیاد این مساله در ماه جاری میلادی صورت می‌گیرد.

دباشی در مقابل نمایندگان 15 کشور عضو شورای امنیت گفت: دولت وحدت ملی لیبی به زودی تشکیل خواهد شد و احتمال دارد که تا پیش از پایان ماه جاری میلادی این کار انجام شود.

سفیر لیبی در سازمان ملل با تاکید بر تشکیل قریب‌الوقوع دولت وحدت ملی گفت: شورای امنیت در این راستا اقدامات جدی برای فراهم کردن بستری امن و آغاز فعالیت‌های دولت اتخاذ کرده است. دباشی در ادامه تشکیل ائتلافی ویژه و بی‌طرف از افسران و نیروهای ارتش و پلیس را خواستار شد.

به تازگی سازمان ملل مارتین کوبلر، دیپلمات آلمانی را به جای برناردینو لئون، نماینده ویژه این سازمان در لیبی انتخاب کرده است.

لئون، نماینده سابق سازمان ملل به لیبی در نشست شورای امنیت اعلام کرد که برقراری صلحی مستمر در لیبی بدون موافقت همه طرف‌ها و مشارکت سازنده آنها امکان تحقق ندارد.

وی تاکید کرد: احتمال دارد دستیابی به توافقی سیاسی در لیبی اقدامی سخت و طولانی‌مدت باشد؛ این موفقیت همواره با خودداری طرف‌های مختلف از تایید هر توافقی، متوقف می‌شود.

لئون ادامه داد: در حالی که پیشنهاد مطرح شده از سوی گروهی مورد تقدیر قرار می‌گیرد و موفقیتی بزرگ در گفت‌وگوها توصیف می‌شود، در برخی گروه‌ها به ویژه در داخل پارلمان اعتراضات گسترده‌ای وجود دارد و همواره آنها معترض هستند که در طرح پیشنهادی حضور تعداد کافی نماینده برای منطقه شرق کشور به ویژه بنغازی وجود ندارد.

فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی در ادامه اظهار داشت: در مذاکرات سه هفته گذشته که به اعلام تشکیل شورای ریاست انجامید، سازمان ملل با گروه‌های لیبیایی مختلف رایزنی‌های بسیاری با هدف پر کردن خلء کابینه انجام داد و به این نتیجه دست یافت که برای تقویت و حمایت از تعادل و توازن جغرافیایی و منطقه‌ای در لیبی، شورای ریاستی گسترش یابد.

انتهای پیام

کد N1019539

وبگردی