آفتاب

دیدار تاریخی رهبران چین و تایوان پس از شش دهه

دیدار تاریخی رهبران چین و تایوان پس از شش دهه

روسای جمهوری چین و تایوان برای اولین بار پس از چندین دهه اختلافات امروز (شنبه) در سنگاپور دیدار کردند و سخنانی گرم از زمان جدایی پرآشوب سال 1949 بیان شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شی جینپینگ و ما یینگ‌- جئو روسای ‌جمهوری چین و تایوان امروز پس از 66 سال در سنگاپور دیدار کردند که با دست دادن و لبخند دو طرف همراه بود. صحنه دیدار این دو مقام به گونه‌ای بود که اصلا انتظار آن نمی‌رفت.

این دو مقام سپس مقابل یکدیگر نشستند و رئیس‌جمهوری چین گفت که این "فصلی تاریخی در روابط" است و بار دیگر تمایل کشورش را برای اتحاد نهایی بیان کرد. وی افزود: توسعه در روابط در 66 سال گذشته نشان می دهد که مهم نیست هموطنان در دو طرف چه نوع باد و بارانی را تجربه کردند و مهم نیست که این اختلافات چقدر ادامه داشته چون هیچ نیرویی نمی تواند ما را از هم جدا کند. ما برادران خونی هستیم که هرگز از یکدیگر جدا نمی‌شویم.

انتظار نمی‌رود هیچ توافقی امضا و یا بیانیه مشترکی صادر شود. دو طرف هنوز رسما مشروعیت یکدیگر را به رسمیت نشناخته‌اند و باید منتظر بود و دید که نتایج آن چه خواهد بود. با این حال این دیداری تاریخی است چرا که آخرین بار در سال 1945 و زمانی انجام شد که مائو زدونگ، رهبر انقلابی کمونیست با چیانگ کای-شک، رئیس‌جمهوری ملی‌گرای چین در تلاشی برای سازش ناکام دیدار کردند.

در مقابل رئیس‌جمهوری تایوان گفت: گرچه این اولین دیدار بود اما ما حس دوستان قدیمی را داشتیم. در پشت ما تاریخی 60 ساله قرار دارد. حال در پیش روی ما حاصل سازش قرار دارد و نه رویارویی.

روسای جمهور چین و تایوان

انتهای پیام

کد N1019512

وبگردی