آفتاب

پیشنهاد اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای تشکیل کمیسیون نظارت بر برجام در کنگره

پیشنهاد اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای تشکیل کمیسیون نظارت بر برجام در کنگره

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کردند: کنگره می‌تواند درخصوص تضمین اجرای دقیق برنامه جامع اقدام مشترک نقش سازنده‌ای ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جرالد کونولی و ریچارد هانا، دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار یادداشتی در پایگاه خبری هیل، با بیان این‌که باید بر پایبندی کامل ایران به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) نظارت کامل شود، تصریح کردند: ما بر این باوریم، زمان آن رسیده است که کنگره از بحث‌های باقی مانده درخصوص این توافق فراتر برود و برای نظارت بر پایبندی کامل ایران به برجام گام بردارد.

این دو عضو مجلس نمایندگان در ادامه با تکیه بر ادعاهای بی‌ اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان تاکید کردند که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همچنان سیاست آشکار واشنگتن است. از نظر متحدان نزدیک آمریکا، ازجمله اسرائیل نیز این سیاست غیر قابل تغییر به منزله یک تضمین امنیتی اساسی در منطقه بحران زده خاور میانه است.

آن‌ها همچنین به ارائه پیشنهادی که به گفته خودشان هم از پشتیبانی حامیان و هم مخالفان توافق هسته‌ای برخوردار است و بر اساس آن کنگره در تلاش‌ها به منظور تضمین پایبندی ایران به تعهداتش حضور فعال خواهد داشت، افزودند: کنگره همان‌گونه که به اعمال رژیم تحریم های ایران کمک کرد، اکنون نیز می‌تواند درخصوص تضمین اجرای دقیق برجام نقشی سازنده داشته باشد.

این دو نماینده در ادامه پیشنهاد کرده‌اند که یک کمیسیون اجرایی در کنگره متشکل از نمایندگان هردو حزب ایجاد شود تا همواره عملکرد ایران طبق این توافق و کارآیی اقدامات امنیتی قید شده در آن را مورد بررسی قرار دهد.

این دو نماینده معتقدند که حضور نمایندگانی از وزارت دفاع، انرژی، امور خارجه و خزانه داری در این کمیسیون هماهنگی میان کنگره و دولت را تسهیل خواهد کرد.

به گزارش این پایگاه خبری وابسته به کنگره آمریکا، تشکیل این کمیسیون ازجمله معدود پیشنهادات درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است که توانسته حمایت هر دو حزب را به دست آورد و کنگره باید از این فرصت برای متحد شدن در این زمینه استفاده کند.

این دو نماینده کنگره در ادامه تاکید کردند: با اجرای این پیشنهاد دو حزبی ایران درخواهد یافت که کنگره همواره بر چگونگی اجرای برجام نظارت دارد. بیشتر نمایندگان کنگره اذعان کرده‌اند که رای آن‌ها به توافق هسته‌ای احتمالا یکی از مهم‌ترین رای گیری‌ها در عرصه سیاست خارجی بوده که در آن شرکت کرده‌اند. بنابراین، کنگره با تشکیل این کمیسیون قادر خواهد بود نقش ارزشمندی در بررسی اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ایفا کند.

در پایان این یادداشت آمده است: این مسئله ای است که همه طرف ها درخصوص آن اتفاق نظر دارند.

انتهای پیام

کد N1019487

وبگردی