آفتاب

سازمان ملل توقف خشونت در بروندی را خواستار شد

سازمان ملل توقف خشونت در بروندی را خواستار شد

پیام رئیس جمهوری بروندی مبنی بر برخورد شدید با مخالفینی که خود را تسلیم دولت نکنند، افزایش نگرانی سازمان ملل متحد در خصوص احتمال تشدید خشونت در این کشور را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، تهدید دولت بروندی مبنی بر آغاز دور تازه ای از درگیری های خونبار در منطقه ای از قاره آفریقا که به «دریاچه های بزرگ» شهرت دارد، نگرانی جامعه بین الملل را در پی داشته است.

«پیر انکوروزیزا» رئیس جمهوری بروندی با اعلام التیماتوم به گروه های مخالف دولت دستور داد تا تسلیحات خود را تا پایان هفته جاری تحویل دهند.

به گفته یکی از گروه های مبارزه با بحران که در بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) مستقر است،  لحن گزنده انکوروزیزا یادآور رویکرد دولتمردان رواندایی پیش از نسل کشی سال ۱۹۹۴ در این کشور است.  

ناآرامی ها در رواندا از ماه آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی و همزمان با تصمیم انکروزیزا به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برای سومین دور متوالی آغاز شد حال آنکه به گفته گروه های مخالف، اقدام وی مغایر با قانون اساسی دولت بروندی بوده است.

در واکنش به اولتیماتوم اخیر انکروزیزا و همزمان با پیدا شدن جسد پسر یکی از رهبران مخالف، «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی عمیق تقاضای خود را برای توقف خشونت ها در این کشور آفریقای مرکزی اعلام کرد و گفت: کشف اجساد در خیابان های «بوجومبورا» پایتخت بروندی به امری عادی تبدیل شده و به نظر می آید که اغلب آنها یه طور خودسرانه اعدام شده اند.

از سوی دیگر، «توماس پیرلو» نماینده ویژه آمریکا به منطقه قرار است از یکشنبه تا چهارشنبه سفری به بروندی داشته باشد. گفته می شود که هدف از این سفر دیدار با مقامات دولتی و غیر دولتی بروندی و هشدار در زمینه افزایش خشونت ها در سطح منطقه است.

 از ماه آوریل تا کنون حد اقل ۲۰۰ نفر در درگیری های بروندی کشته شده و ۲۰۰ هزار نفر نیز از بیم جان خود به کشورهای مجاور گریخته اند.

بروندی تا زمان عقد پیمان صلح در سال ۲۰۰۶ میلادی، جنگ داخلی ۱۳ ساله ای را تجربه کرد که منجر به مرگ ۳۰۰ هزار نفر در این کشور شد.

 

کد N1019463

وبگردی