آفتاب

بن جدو: تصمیم عرب ست برای توقف پخش المیادین در اوج انتفاضه قدس سئوال برانگیز است

بن جدو: تصمیم عرب ست برای توقف پخش المیادین در اوج انتفاضه قدس سئوال برانگیز است

ایرنا نوشت: غسان بن جدو رییس هیات مدیره شبکه المیادین با تاکید به این که المیادین به حمایت خود از مقاومت لبنان و فلسطین ادامه می دهد، گفت که تصمیم مدیریت شبکه عرب ست برای توقف پخش شبکه المیادین در اوج انتفاضه قدس سئوال برانگیز است.

به گزارش ایرنا، بن جدو عصر جمعه در کنفرانسی خبری با افشای پشت پرده تصمیم مدیریت شبکه عرب ست و اعمال فشار آن بر دولت لبنان و این شبکه، خاطرنشان کرد که المیادین هرگز تسلیم نخواهد شد و براساس اصول حرفه ای و سیاست ها و مشی گذشته خود به کارش ادامه می دهد و هرگز پخش آن متوقف نمی شود.
وی با تشریح روند فشارها برای مقابله با مشی معتدل و حرفه ای شبکه المیادین و ساکت کردن این شبکه گفت که فشارها حتی قبل از آغاز به کار شبکه شروع شد.
رییس هیات مدیره شبکه المیادین خاطرنشان کرد که هدف همه این فشارها برای ساکت کردن صدای المیادین است تا حقایق و واقعیت های جهان عرب را آن گونه که هست، منعکس نکند.
وی با بیان این که از المیادین خواسته شده بود تا تحولات بحران یمن و تجاوز علیه این کشور را پوشش ندهد، گفت که برخی طرف های عربی همان ابتدای شروع به کار المیادین در نامه هایی به آمریکایی ها و اروپایی گفتند که این شبکه « ضد یهود» است.
بن جدو با بیان این که « شبکه المیادین با هیچ کشور عربی مشکل ندارد»، فاش کرد که برخی کشورهای عربی بعداز شکست سیاست تطمیع ، سیاست ارعاب و ایجاد ترس را شروع کردند تا شاید المیادین از اصول حرفه ای و باورهای خود دست بردارد.
وی تصمیم مدیران شبکه عرب ست برای توقف پخش عرب ست را در این مرحله « ناگهانی و غیرمنتظره» خواند و فاش کرد: المیادین چند وقت قبل برنامه ای را در خصوص فاجعه دردناک منا با مشارکت حسین شیخ الاسلام نماینده پشین مجلس شورای اسلامی پخش کرد.
رییس هیات مدیره شبکه المیادین گفت که فشارها از همان شب تشدید شد و سعودی ها از مدیران عرب ست خواستار توقف پخش المیادین شدند و امروز هم شاهد هستیم که دولت لبنان را تحت فشار گذاشته اند.
بن جدو با بیان این که المیادین فاجعه دردناک انسانی منا را با آرامش و براساس واقعیت ها پوشش داد ، خاطرنشان کرد: آیا طبیعی است که همزمان با اوج گیری انتفاضه قدس فشارها برای توقف پخش المیادین از طریق عرب ست افزایش یابد.
وی فشارهای بر دولت لبنان برای جلوگیری از پخش برنامه های شبکه المیادین از عرب ست را مصداق بارز نقض آزادی بیان و آزادی رسانه ها که از افتخارهای لبنان است، دانست و تاکید کرد که شبکه المیادین تسلیم فشارها نمی شود و مسیر خود را برمبنای اصول حرفه ای و سیاست های خود ادامه خواهد داد.
رییس هیات مدیره المیادین، ترس و هراس برخی کشورهای عربی از صدای حق و حقیقت این شبکه را تعجب برانگیز خواند، گفت: شما که بر 95 درصد رسانه های عربی سیطره دارید چرا از تک صدای المیادین خوف دارید و نگران هستید؟ آیا این نشانه ضعف و شکست شما نیست؟
بن جدو با تاکید به این که « المیادین به حمایت خود از مقاومت لبنان و فلسطین ادامه می دهد»، اظهارداشت: ضمن تجدید پیمان با اصول و آرمان های خود، اعلام می کنیم از این که از مقاومت حمایت کرده ایم ، اصلا احساس شرمندگی و پشیمانی نمی کنیم و کسانی که تصور می کنند از این حمایت دست می کشیم، در توهم به سر می برند.
وی با بیان این که « پخش المیادین ادامه خواهد یافت و هرگز متوقف نخواهد شد»، خاطرنشان کرد که المیادین امکانات زیادی در اختیار دارد و حتی پخش آن از عرب ست هم قطع نخواهد شد.
رییس هیات مدیره المیادین فاش کرد: وزیر اطلاع رسانی یک کشور عربی ساعت دو بامداد برای بستن دفتر شبکه المیادین در این کشور اقدام کرد اما ما خبر آن را منتشر نکردیم.
بن جدو با ابراز تاسف از فشارهای مدیریت شرکت عرب ست بر دولت لبنان ، گفت که ما از تعامل خوب وزارت اطلاع رسانی لبنان قدردانی می کنیم.
وی افزود: آقای رمزی جریح وزیر اطلاع رسانی لبنان اطلاع داده است که یک کمیته ویژه سرگرم بررسی این ادعا است که آیا المیادین قوانین پخش را نقض کرده است و یا نه.
رییس هیات مدیره المیادین با قدردانی از همه کسانی که با این شبکه اعلام همبستگی کرده اند از کشورهای آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین تا کشورهای اروپایی و آسیاسی و عربی تشکر و تاکید کرد که المیادین تسلیم فشارها نخواهد شد و با قدرت مسیر خود را بر اساس مشی گذشته ادامه می دهد.
در جریان این کنفرانس خبری غسان بن جدو، فیلم هایی به نمایش درآمد که کارشناسان و مقامات سعودی در گفت وگوی با المیادین بی محابا به محور مقاومت ضد صهیونیستی و تکفیری از جمله جمهوری اسلامی ایران، حزب الله لبنان، سوریه و انصارالله یمن حمله کردند.
بن جدو گفت که ایران ، حزب الله ، سوریه و جنبش انصارالله هرگز به این اقدام حرفه ای شبکه المیادین خرده نگرفته و اعتراض نکرده اند اما برخی کشورهای عربی طاقت کوچکترین انتقادی را ندارند.
رییس هیات مدیریه المیادین با تاکید بر تمایلش برای همکاری المیادین با شرکت عرب ست و برگزاری نشستی برای حل این مشکل، گفت که ما به نبرد روشنگری و تنویر افکار عمومی ادامه می دهیم ، از احدی نمی ترسیم و عقب نشینی نمی کنیم.


براساس این گزارش روزنامه لبنانی السفیر پیش تر نوشت: شرکت ماهواره ای عرب ست تصمیم به فسخ قرارداد خود با دولت لبنان و انتقال ایستگاه پخش خود از منطقه جوره البلوط در منطقه متن بیروت به امان پایتخت اردن گرفته است.
ایستگاه پخش جوره البلوط نقطه تماس بین ماهواره ها و شبکه های فعال در لبنان اعم از محلی و یا عربی مانند المیادین است.
السفیر نوشت که این شرکت در چندین نامه به وزارت ارتباطات لبنان شبکه المیادین را به « اهانت به دولت های عربی» متهم کرده و خواستار اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه این شبکه شده است.
این روزنامه خاطرنشان کرد: دولت لبنان در اتخاذ تصمیمی علیه المیادین شتاب نکرده زیرا المیادین شبکه ای نیست که از لبنان مجوز گرفته باشد بلکه مطابق قوانین لبنان تنها ایستگاه باز پخش است.
السفیر تصریح کرد: مدیریت عرب ست قدرت فنی لازم را برای حذف شبکه المیادین بدون درخواست از دولت لبنان دارد چنانچه در گذشته شبکه های دیگر را حذف کرده و اجازه پخش آنها را نداده است.
این روزنامه لبنانی تاکید کرد: به نظر می رسد هدف جدی و اساسی اتخاذ اقدامی تنبیهی علیه لبنان برای دادن اجازه پخش اخبار و گزارش های ضد آل سعود و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از خاک خود است.
منابعی گفته اند که وزارت ارتباطات لبنان در ساعات گذشته برای جلوگیری از اجرای اقدامی تنبیهی علیه این کشور تلاش کرده است.
السفیر به نقل از یک مسئول در شبکه المیادین نوشت که این شبکه نامه هشداری از مدیریت عرب ست بعداز اظهارات یک میهمان ایرانی در گزارشی پیرامون فاجعه دردناک منا دریافت کرده است.
در این نامه ادعا شده است که پخش این گزارش مخالف شروط قرارداد بین شبکه المیادین و عرب ست بوده است.
وکیل المیادین در پاسخ به این نامه جواب داده است که پخش این گزارش مخالف شروط پخش نیست زیرا آنچه در گزارش بیان شده اظهارات میهمان و نه مجری برنامه است.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: مدتی بعد وزارت ارتباطات لبنان نامه هایی را از عرب ست دریافت کرد که در آنها بر لغو پخش المیادین تاکید شده است اما این وزارت خانه جوابی به نامه ها نداد و عرب ست هم پخش المیادین را از ماهواره C5 که کشورهای مغرب عربی و آفریقا را پوشش می دهد، قطع کرد.
اکنون المیادین از ماهواره (بدر4) پخش می شود و عرب ست خواستار لغو پخش آن از دولت لبنان شده است.
منابع المیادین تاکید کرده اند که این شبکه حق قانونی خود را برای پاسخگویی و جبران حقوق مادی و معنوی خود محفوظ می داند.
السفیر نوشت اما مسئله به در تنگنا قرار دادن شبکه المیادین منحصر نشده است.
منابع رسانه ای مطلع گفته اند که برچیدن ایستگاه عرب ست در منطقه جوره البلوط متن بیروت و انتقال آن به امان پایتخت اردن هم در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.
السفیر خاطرنشان کرد که این تصمیم مدیریت عرب ست اهانت به حاکمیت و خطری برای لبنان است زیرا همه شبکه های ماهواره ای لبنانی از طریق عرب ست پخش می شوند.
این روزنامه لبنانی تصریح کرد: در صورت انتقال ایستگاه پخش عرب ست به امان ، شبکه های لبنانی باید تسلیم تصمیم های مقامات و قوانین دولت اردن شوند و به طور کامل از سیطره دولت لبنان خارج می شوند.
السفیر افزود: این اقدام عرب ست، خسارت بزرگی را به منابع درآمد مالی وزارت ارتباطات لبنان از طریق حقوق پخش ماهواره ای وارد می کند.
این روزنامه لبنانی نوشت: رمزی جریح و پطرس حرب وزیران اطلاع رسانی و ارتباطات دیروز نامه ای را از اداره ماهواره ها دریافت کرده اند که حاکی از تصمیم عرب ست برای لغو قرارداد با لبنان است.
منابع نزدیک به وزیر ارتباطات لبنان گفته اند که هنوز تصمیم برای ارسال پاسخ مناسب گرفته نشده و جواب نامه نیازمند بررسی جزئیات است.
السفیر خاطرنشان کرد: منابع نزدیک به وزیر اطلاع رسانی هم گفته اند ، هر اقدامی که به حاکمیت لبنان وآزادی رسانه ها و پخش المیادین و دیگر شبکه ها لطمه بزند به طور کلی مردود است.
شرکت عرب ست وابسته به سازمان عربی فنآوری اطلاعات و ارتباطات است که زیر نظر و پرچم اتحادیه کشورهای عربی فعالیت می کند و مالکیت آن بین همه کشورهای عضو این اتحادیه تقسیم شده است اما بیشترین سهم آن یعنی 36 درصد متعلق به سعودی ها است و مقر اصلی این شرکت هم در ریاض قرار دارد.
السفیر تاکید کرد که فشار بر شبکه المیادین در چارچوب تصمیم واقدام های شدید آل سعود برای جلوگیری از پخش آزادانه صداهای مخالف جنگ علیه یمن صورت گرفته است.
این روزنامه لبنانی به نقل از ناظران آگاه خاطرنشان کرد که تهدید به انتقال ایستگاه پخش عرب ست از لبنان به اردن ایجاد یک ترس و هراس سیاسی و یا هشداری است تا مقامات لبنانی وادار شوند اقداماتی را علیه المیادین یا دیگر شبکه هایی که با جنگ سعودی ها علیه یمن همراه نیستند، اتخاذ کنند.
شبکه المیادین ، یک شبکه ماهواره ای عربی است که وابسته به موسسه اطلاع رسانی المیادین با مدیریت غسان بن جدو است و مقر اصلی آن در بیروت می باشد.
این شبکه مجوز فعالیت خود را از انگلیس دریافت کرده و در پایتخت های کشورهای مختلف مانند لبنان ، ایران ، ترکیه ، آمریکا ، انگلیس ، چین ، مصر و تونس دفاتر نمایندگی دارد.
این شبکه به طور رسمی از یازدهم ژوئن سال 2012 آغاز به کار کرده است.

4949

کد N1018731

وبگردی