آفتاب

مفتی اعظم مسلمانان تاتارستان حکم جهاد علیه روسیه را بی اعتبار دانست

مفتی اعظم مسلمانان تاتارستان حکم جهاد علیه روسیه را بی اعتبار دانست

برخلاف عمده مفتی های نزدیک به تکفیری ها و سلفی ها و در اختلافی آشکار با موضع یوسف القرضاوی، مفتی اعظم مسلمانانان تاتارستان علیه روسیه حکم جهاد صادر نکرده و فتوای داده شده در این خصوص را بی اعتبار دانست.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه نزاویسیمایا گازتا کامل حضرت سمیع اوگلین ( سمیعولین) از صدور فتوای جهاد علیه نظامیان روسیه به بهانه حمله نظامی این کشور به تکفیری ها در سوریه خود داری کرده است.


پیش از این، رستم منی خانوف رئیس جمهور تاتارستان اول از همه سران مناطق روسیه، از عملیات نظامی روسیه در سوریه پشتیبانی کرد. سپس مطران قازان و تاتارستان رفتار نیروهای روسی را تأیید کردند.

موضع گیری کامل سمیعولین مفتی تاتارستان اگرچه حملات نظامی روسیه به سوریه را با این صراحت مورد تایید قرار نداده اما فتوای جهاد علیه آن را نیز نداده است.

در روز چهارم  عملیات هواپیماهای جنگی روسی در سوریه، شورای جهانی علمای اسلامی طی بیانیه ای به محکوم کردن هرگونه مداخله خارجی در امور سوریه دعوت کرد. رسانه‌های گروهی این بیانیه شورا را که در آن شیخ یوسف القرضاوی نظریه پرداز غیر رسمی اخوان المسلمین نفوذ اساسی دارد، به عنوان اعلام جهاد علیه روسیه تعبیر کردند.

بعد از آن سمیعولین مفتی تاتارستان که یک سال پیش عضو شورای مذکور شد، اعلام جهاد را فاقد اعتبار دانست. مسلمانان روسیه ریاست سازمان را به تخلف از اساسنامه شورای جهانی متهم کردند زیرا ریاست شورا ابتدا بایستی نظر همه اعضای آن را بخواهد و منعکس نماید.

با این همه به گزارش این روزنامه روسی مسئولان و مفتی اعظم تاتارستان هیچ اقدامی در جهت ممانعت از پیوستن سلفیون تاتار به تکفیری ها و سلفی هایی که در سوریه می جنگند بعمل نمی آید و این افراد همچنان برای پیوستن به داعش عازم سوریه می شوند.

4949

کد N1018644

وبگردی