آفتاب
پزشکان بدون مرز:

تصور حمله اشتباهی آمریکا به بیمارستان قندوز دشوار است

تصور حمله اشتباهی آمریکا به بیمارستان قندوز دشوار است

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید تصور اینکه حمله ماه گذشته جنگنده‌های آمریکایی به بیمارستان این سازمان در قندوز اشتباه بوده باشد دشوار است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، استوک که روز پنجشنبه ۵ نوامبر به مناسبت انتشار گزارش بررسی‌های داخلی سازمان پزشکان بدون مرز در مورد این حمله در کابل صحبت می‌کرد گفت: وقتی از داخل بیمارستان نگاه می‌کنیم، این حمله عمدی و به قصد کشتن و نابود کردن انجام شده است. اما نمی‌دانیم چرا. ما از آنچه در کابین جنگنده‌های آمریکایی و زنجیره فرماندهی نظامیان افغان و آمریکایی گذشته است، بی‌خبریم.

در گزارش این سازمان گفته شده که هواپیماهای آمریکایی به کارمندان و بیمارانی که پس از حمله اول از این بیمارستان فرار می‌کردند، شلیک کردند.

به گفته سازمان پزشکان بدون مرز در این حمله ۳۰ نفر جان خود را از دست دادند که از میان آنها ۱۳ کارمند این نهاد و ۱۰ بیمار شناسایی شده‌اند و هویت ۷ نفر دیگر به دلیل شدت سوختگی در این مرحله قابل تشخیص نبوده است.

پیشتر، مقام‌های افغان گفته بودند که نیروهای وابسته به گروه طالبان که در آن زمان کنترل شهر قندوز را به دست داشتند، در محوطه این بیمارستان سنگر گرفته بودند و از آنجا به نیروهای افغان و خارجی شلیک می‌کردند.

سازمان پزشکان بدون مرز در گزارش تازه خود بار دیگر این ادعا را رد کرده و گفته است که هیچ یک از کارمندان آنها، پیش از انجام حمله هوایی، گزارشی از تیراندازی در محوطه باغ و ساختمان بیمارستان نداده بودند.

با این حال این نهاد گفته است که ۲۰ نفر از ۱۰۵ بیماری که در شب حمله در این بیمارستان بستری بودند، از اعضای گروه طالبان بودند که در درگیری‌های قندوز زخمی شده بودند. پزشکان بدون مرز گفته که این افراد مسلح نبودند و این سازمان افراد زخمی را بدون در نظر گرفتن وابستگی‌های گروهی و سیاسی آنها تحت درمان قرار می‌دهد.

سازمان پزشکان بدون مرز پیشتر هم گفته بود که در شب حمله، زخمی‌های هر دو طرف درگیری در تخت‌های کنار هم در این بیمارستان بستری بودند.

دولت‌های افغانستان و آمریکا و همچنین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز تحقیقات جداگانه‌ای را در مورد این حادثه آغاز کرده‌اند که تا هنوز نتیجه نهایی این تحقیقات اعلام نشده است.

کد N1018285

وبگردی