آفتاب

انتقاد مالکی از مخالفان مشارکت روسیه در نبرد با داعش/تاکید بر حفظ پست معاونت ریاست‌ جمهوری

انتقاد مالکی از مخالفان مشارکت روسیه در نبرد با داعش/تاکید بر حفظ پست معاونت ریاست‌ جمهوری

رهبر ائتلاف دولت قانون و نخست‌وزیر سابق عراق با بیان اینکه کشورهای بزرگی برای تقسیم عراق تلاش می‌کنند، از طرف‌های مخالف با مشارکت روسیه در نبرد علیه داعش انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق و رهبر ائتلاف دولت قانون در مصاحبه با شبکه روسیا الیوم، عنوان داشت: کشورهای ابرقدرتی هستند که برای تقسیم عراق تلاش می‌کنند و سقوط موصل یک توطئه‌ای بود که توسط طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای چیده شده بود.

نخست‌وزیر سابق عراق همچنین بر لزوم این مساله تاکید کرد که استان مورد مناقشه کرکوک تحت کنترل دولت مرکزی بغداد قرار بگیرد.

وی افزود: من از دولت خواستم تا درخواستی را به روسیه برای حملات علیه داعش در عراق ارائه دهد، اما کسانی هستند که با مشارکت روسیه در نبرد علیه داعش مخالفت می‌کنند.

رهبر ائتلاف دولت قانون به این مساله نیز اشاره کرد که آمریکا شاهد پیشرفت روابط میان عراق و روسیه است.

وی با بیان اینکه روسیه تمایل واقعی برای از بین بردن تروریسم در سوریه و عراق دارد، تصریح کرد: پس از سقوط موصل این روسیه و ایران بودند که به عراق حمایت‌هایی را ارائه دادند و پس از حمله داعش به عراق، آمریکا صرفاً نقش یک نظاره‌گر را ایفا کرد، در حالی که از تحرکات تروریست‌ها اطلاع داشت.

نوری مالکی در بخش دیگر سخنان خود گام پارلمان عراق برای پس گرفتن اعطای اختیار داده شده به حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق براساس اصل جدا کردن اختیارات را تایید و تاکید کرد که همچنان تصدی پست خود به عنوان معاون رئیس‌جمهور را در اختیار دارد و لغو این پست مغایر با قانون اساسی است.

حیدر العبادی در نهم اوت 2015 از لغو پست‌های معاونان رئیس‌جمهور و نخست وزیر خبر داد.

مالکی نیز در 29 اکتبر 2015 تاکید کرد که پست‌های معاونان ریاست‌جمهوری لغو نشده است و همچنان در دست بررسی است.

انتهای پیام

کد N1018220

وبگردی