آفتاب
استادی:

فرهنگ‌سازی مطالعه در جامعه ضروری است

فرهنگ‌سازی مطالعه در جامعه ضروری است

یک عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: باید فرهنگ‌سازی شود که کتاب‌ها علاوه بر خریده شدن فقط در قفسه کتابخانه‌ها قرار نگیرد بلکه از آنها استفاده شود.

یک عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: باید فرهنگ‌سازی شود که کتاب‌ها علاوه بر خریده شدن فقط در قفسه کتابخانه‌ها قرار نگیرد بلکه از آنها استفاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله رضا استادی در مراسم رونمایی از کتاب سترگ «انوارالفقاهه» نوشته مرحوم شیخ حسن کاشف الغطاء در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن تقدیر از زحمات تمام کسانی که در احیای این اثر ارزشمند دخیل بودند، اظهار کرد: این خیلی خوب است که کتابی خوب و با محتوا تولید و یا احیا شود، اما مسأله مهمتر از آن مطالعه آن کتاب توسط مردم است که باید فکری اساسی در مورد آن بشود.

وی ادامه داد: به اندازه‌ای عمر و هزینه صرف این کتاب شده تا جایی که می‌گویند این کتاب هم ردیف جواهر و یا حتی بالاتر از آن است بنابراین باید فرهنگ سازی شود که کتاب‌ها علاوه بر خریده شدن فقط در قفسه کتابخانه‌ها قرار نگیرد بلکه از آنها استفاده شود.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که «تألیف کتب فقهی شیعی بعد از قرن 11 کمی آسان‌تر شد» گفت: بعد از قرن 11 و با تولید آثار فاخری همچون «بحارالانوار»،«وسائل الشیعه» زمینه دسترسی به روایات معصومین خیلی راحت‌تر شد، بنابراین برای فهم ارزشمندی یک کتاب فقهی در برابر کتاب دیگر بایستی توجه کرد چه مقدار کیفیت کار افزایش پیدا کرده و چه مقدار نوآوری در آن بیشتر شده است.

وی افزود: در ارتباط با کتاب «انوارالفقاهه» هم مطالبی نقل شده مثل اینکه یکی از امتیازات آن را فروعات زیاد مطرح شده در آن می‌دانند که این خیلی خوب است، اما در مورد هر مطلبی به راحتی نمی‌توان به حرف‌ها اکتفا کرد بلکه باید تحقیق و بررسی کاملی صورت بگیرد.

استادی با اشاره به شرح حال نوشته شده از مرحوم شیخ حسن کاشف الغطاء توسط فرزند ایشان، خاطرنشان کرد: ایشان در این کتاب نوشته، پدرم از 50 باب فقهی موجود غیر از شش مورد بقیه را در کتاب خود آورده است در حالی که در این کتاب فقط 30 باب ذکر شده است، بنابراین باید تحقیق جدی صورت بگیرد و در حوزه نجف هم پرس‌وجو شود تا شاید احتمالا قسمت‌هایی از کتاب که گم شده است به آن ملحق شود چرا که در حوزه نجف کتاب‌های دست نوشته فراوان چه فقهی و چه اصولی بی نامی وجود دارد.

وی تأکید کرد: مسأله مهم دیگر این است که هر فقیهی که کتاب فقهی می‌نویسد باید کتاب دم دستی‌اش معلوم باشد تا با آن مبنا و ارزش کار معلوم شود، اما در مورد مرحوم کاشف الغطاء این بحث زیاد روشن نیست هرچند شهید صدر منبع اصلی رجوعی ایشان را کتاب «ذکری» شهید اول می‌داند، اما در مورد این بحث هم باید تحقیق و بررسی صورت بگیرد.

این عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: خیلی خوب می‌شد اگر محققان مبانی اصولی ایشان را نیز استخراج می‌کردند تا مشخص می‌شد ایشان در ابواب فقهی چه مسلکی را در پیش گرفته‌اند.

وی ویژگی مثبت این کتاب عظیم را روان بودن آن دانست و تصریح کرد: ایشان در کنار بیان روان و ساده مطالب بسیار هم بر مباحث مسلط بوده و همچنین در بحث ولایت فقیه هم مطالب نو جدیدی را مطرح می‌کنند که بسیار جای مطالعه و تحقیق دارد.

استادی در پایان با اشاره به جنبه عبودیت و معنویت بالای مرحوم شیخ حسن کاشف الغطاء، تبیین کرد: بنابر نقل سید صدر، ایشان با اینکه در آن دوره ریاست عامه فقهی و همچنین حوزه نجف را برعهده داشت اما در تقوا و ورع و ترویج علم سرآمد زمان خود بود و در راه دعوت به خدا و دین او از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کرد، بنابراین ما هم باید به تأسی از این عالمان بزرگوار در راه دین و دیانت قدم‌های محکمی برداریم.

انتهای پیام

کد N1017709

وبگردی